Mensen van willen en doen

“Non scholae, sed Vitae discimus”

Wij leren niet voor de school, maar voor het leven

Bovenstaand nog altijd de quote die tot leven kwam binnen K.S.V. Woord en Daad (kort: W en D).
Opgericht in juni 1932 en nu al meer dan 80 jaar lang ononderbroken staat deze vereniging nog altijd muurvast in de stad Heerlen.
Inmiddels uitgegroeid tot een zeer gewaardeerde studentenvereniging zijn vele oud-leden en begunstigers (waaronder mezelf) nog altijd niet weg te slaan bij W en D.

Voor mij begon het allemaal in augustus 2006. Ik schreef me in voor de studie fysiotherapie en wilde ook mijn toekomstige stad al wat beter leren kennen. Al snel ontmoette ik de mensen van W en D die ons tijdens de introductiedagen kennis bijbrachten over de stad (lees: welke cafés zijn goed, hoe versier je vrouwen en wat gebeurt er bij teveel drinken). Ik als plattelandsjongen had zich nog niet vaak in een stad laten zien en er ging een wereld voor me open. Overal reclame voor biermerken : ”studeren is drinken”, borden met sigarettenmerken : ”studeren is roken” en reclame met condoommerken : ”studeren is veilig” en ik wist al meteen dat dit niet mijn kleine dorpje Reuver meer was. Tijdens de introductiedagen werden er spellen gespeeld om mekaar beter te leren kennen en mensen die het verschijnsel alcohol niet kenden zouden dit weldra nooit meer vergeten.

nuldejaars 2006nuldejaars 2006.2
Een aantal nulderjaars uit 2006 en een van de vele ”vleeshopen”. W en D destijds nog heel erg kisten en legerkleding

Een van de meest gewaardeerde momenten was altijd de ”cantus”. Een spel met een enorm deelnemersveld waar gezongen werd en naar de opperheer ook wel de presus geluisterd moest worden. Zo niet dan volgden er bierstraffen compleet van het jezusatje tot drinken uit een maatje 46 kist.
De jaren gingen voorbij en na jarenlang onze ”soos” te hebben gehad in café de Raadskelder zijn we nu al enkele jaren te vinden in de irish pub (Erin’s Isle) te Heerlen. Ik merk dat er een flinke ommekeer heeft plaatsgevonden van de ”legerkleding vereniging” naar een vele malen opener vereniging waar iedereen zichzelf kan zijn. (Niet een slecht bijkomend verschijnsel is dat het aantal vrouwelijke leden misschien wel verdrievoudigd is sinds die tijd). Dit resulteerde tot een meute zoals hier op deze foto uit 2012 (een standaard woensdagavond)
de meute 201216e lustrum 2012

Een mooi Woord en Daad moment vond ik zelf het 16e lustrum vorig jaar toen W en D 80 jaar bestond (zie foto rechts). Hier heb ik nog vele oudere mensen ontmoet waaronder zelfs de zoon van de toenmalige 1e voorzitter ooit. Dat zijn momenten waar je het allemaal voor doet. Ook bij deze oudjes brandde het W en D vuurtje nog altijd en kwamen ze met uit hun tijd spannende verhalen zoals het ”sinaasappelincident” en de tijd van actieve deelname in het verzet tijdens de 2e wereldoorlog. De vereniging heeft het ,net als nu, altijd het beste voor gehad met hun leden. Op moment van schrijven ben ik al 3 jaar begunstiger wat wil zeggen dat ik geen student meer ben maar nog wel altijd actief deelneem en jaarlijks een begunstigersbijdrage lever aan de vereniging waarmee ze weer allerhande activiteiten kunnen plannen. Zoals de zeer gewaardeerde stedentrips of etentjes zoals spareribs en de befaamde fish and chips.
fish and chipsberlijn 2013

Op dit moment kan ik gewoonweg genieten van de passie en het enthousiasme dat de studenten anno 2013 met zich meebrengen naar de soosavonden. Dankzij goed bestuurswerk staan de maanden bomvol activiteiten, etentjes en meer om iedereen het naar de zin te maken. Deze nieuwe generatie laat nu al de ware vlam zien achter Woord en Daad en dit zal de komende tijden nog gaan uitgroeien tot een waar olympisch vuur. Heerlen zal weten wie wij zijn en wat wij doen en ook de media heeft de laatste jaren veelvuldig aandacht aan ons besteed. Dit hadden we niet kunnen doen zonder de steun en inzet van al onze enthousiaste leden die onze vereniging rijk is!

Mannen van willen en doen, mannen van woord en daad !
Vrouwen van willen en doen, vrouwen van woord en daad !
Mensen van willen en doen, mensen van woord en daad !

De column van deze week is tot stand gekomen dankzij het huidige enthousiasme binnen onze vereniging Woord en Daad. Een inspiratiebron voor me! Slechts zelden heb ik zo’n grote groep verschillende mensen zo gezamenlijk hun vereniging lief zien hebben.
Ik geloof dat deze vereniging en zijn leden nog jarenlang van zich zullen laten horen, tot de tijd dat ik zelf een 80-plusser ben en bij een van de lustrums met verhalen kom over ”mijn vroeger”.

Woord en Daad : BEDANKT

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2013

Leave a Reply

