Genieten van de kleine dingen

539789_552044744866354_1821035918_n mijn eerste zelfgemaakte latte macchiato

Nom nom nom,

Zoals de meeste van jullie al weten ben ik een groot liefhebber van koffie. De macchiato’s, de espresso’s, likeurkoffie’s noem maar op.
Tot mijn grote deugd besloot ik daarom ook een tijdje terug een Nespresso apparaat en melkschuimer in huis te halen. Dit ook omdat mijn vorige apparaat een Senseo apparaat was waarbij op het einde overal water uit spoot behalve dan uit de daarvoor bedoelde opening… 😛 Zo lek als een mandje ? understatement, dit ding was zo lek dat mijn huisgenootjes al zandzakken voor hun deur legden zodra ze me weer eens bezig zagen met dit apparaat. Nu ga ik natuurlijk niet Nespresso promoten in deze column (nouja een beetje dan) maar ik moet bekennen dat ik hier nu ook groot liefhebber van ben. Lees gewoon de volgende beschrijving eens van een van de koffiesmaken :

” Dankzij de perfecte combinatie van de verschillende koffiesoorten ontstaat een rijk en complex karakter met een heerlijke geroosterde noot, een lichte houttnoot, een milde noot van granen en een subtiel accent van bloemen. ”

Het water komt je toch al in de mond te staan of niet ? Ik wil alleen maar zeggen : koffie is terug en geiler dan ooit ^_^
Stiekem droom ik al van een eigen optrekje met daarin een ruimte waarin ik een eigen winkeltje begin om mijn koffiesmaak te delen met de stad. Vreemden die binnenwandelen voor een bakje leut en een verhaal, geweldig lijkt me dat. Ik heb zelfs al een bordje voor de ingang bedacht : ” Welcome, come on in for cute bunnies and tasty coffee ”. Zal mijn konijn ook blij mee zijn, al die vreemden over de vloer 😉

20131018_203447 Mijn 3-kleuren espresso creatie

Maar het was nou niet mijn bedoeling om puur over koffie te gaan schrijven. Nee ik wilde het hebben over hoe snel alles tegenwoordig gaat in de wereld. Daarom blijft het des te belangrijker om nog te genieten van de kleine dingen. In mijn geval dus bijvoorbeeld koffiedrinken of spelen met een lief, pluizig konijntje. Maar het is veel breder dan dat. Genieten van de kleine dingen gaat er ook om dat je tevreden bent met wat je hebt en wat je doet en in de gang van alledag toch de passie opbrengt om alles te doen.

Het werd mij in ieder geval de afgelopen week erg duidelijk hoe volwassen mijn omgeving is geworden. Ik dacht terug aan 2006, aan mijn eerste klasje aan de opleiding fysiotherapie. Daar waar we nog bijna iedere donderdag op stap gingen om vervolgens op vrijdag pas om 13:00u op school te hoeven zijn, daar bestaat nu het leven uit een 40-urige werkweek met, voor wie het wenst, nog steeds wel stapavonden maar niks uitslapen! Gewoon weer netjes om 07:00u de wekker laten afgaan en dat 5 dagen achter mekaar. Het is dan ook niet gek dat deze groep mensen nu ook nog maar amper op stap gaat (uitzonderingen daargelaten). Maar wat ik nog veel schokkender vond is dat de meeste mensen uit dit eerste klasje inmiddels al getrouwd zijn, een eigen huis gekocht hebben en zelfs al kinderen hebben 😮

Ik bedoel, wie? wat ? waar ? wanneer ? Sinds wanneer gaat de tijd zo snel ? Is het wel normaal dat je nu al rond je 25e of eerder vader bent ? Ik vind het maar een raar idee dat vaderschap (zeg maar gerust : een eng idee). Gelukkig hoef ik me daar als vrijgezel natuurlijk niet druk om te maken (ja mam, altijd ” vrij veilig”). Al ging ik afgelopen zaterdag wel met een vriendin de stad in om een cadeautje te gaan zoeken voor een meid die haar eerste kindje verwachtte. Holy hell… Tim op zoek naar babykleren en dat met een leeftijdsgenootje naast zich. * slik * daar moest ik toch echt niet aan denken dat dit om mijn kind zou gaan? En het was nog een opgave ook. Wat bleek ? In deze, voor mij onbekende, wereld van babykleertjes is er heel veel rekening gehouden met de vrouwelijke versie van een baby maar stukken minder met de mannelijke variant. De wereld maakt al meteen hard onderscheid tussen man en vrouw. Daar waarbij de slofjes voor de vrouwtjesbaby bestonden uit alle kleuren van de regenboog, compleet met allerlei leuke printjes, was er voor de mannenbaby maar de keuze uit 2 kleuren en een veel minder leuk ontwerp. De mannen zijn dus al vanaf het begin van hun leven in het nadeel wat betreft kleren. Vandaag de dag zie je dat ook bij de oudere generatie : tig leuke kleuren en ontwerpen voor de vrouw maar maar een standaard ensemble en kleur voor de man. It’s not fair. Sexisten die winkels, bah !

Hoe dan ook, ik sluit hierbij het verhaaltje van deze week af. Geniet van de kleine dingen en doe de dingen met een glimlach en je zal je leven wat mooier kunnen ervaren 🙂 En natuurlijk ben je ook uitgenodigd om bij mij een keer koffie te komen drinken 😉

Het ga jullie goed,
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2013

IMG-20131019-WA0000 Ik aan een bakkie bij de ”bagels and beans” te Heerlen. Dank aan * voor deze foto

Leave a Reply

