No hope for the human race ?

Het lijkt wel alsof het er de laatste jaren steeds gekker en slechter aan toe gaat met de wereld. Natuurlijk is de titel van deze column wel erg drastisch maar ik wil jullie wel aanzetten tot nadenken. Waar gaan we met de hele maatschappij naartoe nu ? Bewandelen we nog wel de juiste route en laten we ons mooie Nederland niet gewoon opgeslokt worden door de rest van de wereld ? De onlangs losgebarsten discussie over ”zwarte piet” is hier een mooi voorbeeld van. Geen gek die er vroeger aan dacht om dit ter discussie te stellen maar nu anno 2013 lijkt het wel het grootste gemak om op je tenen getrapt te zijn over een onderwerp zo simpel als dit. Er is deze week al genoeg discussie gevoerd over dit onderwerp maar het enige wat ik kwijt wil is dat we met z’n allen eens onze prioriteiten vastleggen. En dan bedoel ik ook die overbetaalde VN persoontjes of de hoge pieten (hihi) in Den Haag. Daar waar ze alle tijd namen om over het piepkleine Nederland te pissen met de discussie over het sinterklaasfeest, daar knijpen ze de ogen dicht wanneer er gevraagd wordt na vele ergere zaken zoals de prostitutie in Thailand van veel te jonge meiden, of de belachelijke wapenwetten in de VS ? Wapens wettelijk toestaan bij veel te jonge mensen dat is vragen om problemen en dat heeft al tot meerdere ”shootings” geleid op openbare locaties. Ziek word ik er van.

Als ik weer even inzoom op ons eigen kikkerlandje is ook niet alles koek en ei. Bij lange na niet. We knijpen zelf ook vaak de ogen dicht en durven al helemaal niet onszelf onder de loep te nemen. Neem nou als voorbeeld iemand die leeft van de bijstand en altijd maar klaagt over ”het te weinig hebben van geld”. In eerste instantie lijkt dit inderdaad aan de hand maar als je verder inzoomt op het leven van die mensen dan is er een groot aantal dat met gemak 3 pakken sigaretten per dag wegrookt. (da’s dan 3x ong. 6 euro dus 18 euro per dag). Neem dat aantal nu maal 7 en je komt op een schokkend bedrag uit van bijna 140 euro per week. Dit is allemaal weggegooid geld, en als je dan al niet stoppen kan met roken, dan minder je maar. En stop met zeuren over te weinig geld in dit geval want je kunt door te stoppen al wekelijks bijna 140 eu besparen.

Waar ik ook van schrik is het grote aantal echtscheidingen in Nederland per jaar. Ook in mijn vriendengroep is er een schrikbarend groot aantal kinderen bij met gescheiden ouders. Of kinderen die maar een slechte band met hun ouders hebben. Ik heb zelf alle geluk van de wereld dat ik geboren ben in een liefhebbend gezin in een klein, schattig dorpje anders had ik dit misschien ook meer begrepen. Maar het blijft eng te zien hoe snel mensen tegenwoordig uit elkaar gaan of mekaar bedriegen voor ik weet niet wat.
Nu kan ik wel gaan doorratelen over crisis, de fucked-up regering, het aantal werklozen, zwangere 17-jarigen, geweld op straat maar ik laat het hierbij.

Want gelukkig zijn er ook positieve zaken aan ons landje. Natuurlijk, want anders was ik allang verhuisd en had ik niet eens deze column geschreven. Op zich zijn onze scholen helemaal niet slecht vergeleken met de grotere landen en ook het niveau van de banen/werknemers ligt erg hoog. Er zijn genoeg leuke vriendengroepen die mekaar steunen door dik en dun 🙂 Op momenten dat ik mensen ontmoet die veel voor mekaar over hebben en die echt houden van mekaar dan ben ik toch blij hier te wonen.

anp-24134523run tim

Om een voorbeeld te geven over ”een groep mensen met een gezamenlijk doel” :
In de maand Juli hebben mijn vader en ik (tijdens het zwarte cross festival) met meer dan 300 mensen een ”naked run” gehouden voor de vrijheid van meningsuiting en in het bijzonder tegen het regime in Rusland. (zie foto). Daar waar veel mensen vastzitten omdat ze hun eigen mening gaven en omdat Poetin zich volgens mij gewoon bedreigt voelt door deze mensen. (Poetin kijkt liever ook niet naar zijn eigen gedrag maar wel naar dat van anderen). Hoe dan ook het geeft niemand zo maar het recht om een ander op te sluiten wanneer hij/zij een andere visie heeft dan jou. En dat moet die ouwe Poetin nog duidelijk leren. Mij gaf het in ieder geval een goed gevoel om op deze manier nog wat extra aandacht te leggen op deze treurige stand van zaken in Rusland.

Maar ik neem dit graag tot een ”next level”. Als we allemaal iedere dag proberen iets voor een ander te doen dan zou dit de dagelijkse wereld al stukken aangenamer maken. (dit is natuurlijk geen oproep tot een massale naaktloperij haha). Niet alleen voor de mensen die we helpen maar ook voor onszelf omdat geven nu eenmaal fijner is dan nemen. Just try and see. Bijvoorbeeld pizza’s uitdelen aan de daklozen of een gratis concertje op touw zetten voor mensen die anders geen geld hebben voor een optreden. Je kunt het zo gek niet bedenken of je bereikt er heel veel mee. En dat is wel het mooie aan Nederland. Er leven genoeg mensen die ruimdenkend zijn en de kracht van groepen tot uiting brengen. Wanneer we hierbij letten op het belang van de zaken en dieper naar onszelf durven kijken dan kunnen we echt iets voor ons landje betekenen. Praat met elkaar, maak een plan en voer het uit. En dan zijn we al snel niet meer die types die er al niet tegen kunnen wanneer het eens slecht weer is buiten. ”You can’t change the weather but you can change your life, try it ! ”

Who’s in ?
Verbeter de wereld en begin bij jezelf en je omgeving. Kun je ergens iets extra’s voor iemand doen ? Wat houd je tegen? Go for it tiger !

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2013

2 thoughts on “No hope for the human race ?

    • Dankjewel Kees,
      Het was voor mij voor het eerst een wat zwaarder onderwerp om over te schrijven maar ik geef louter en puur mijn eigen mening en iedereen is vrij om er het zijne van te denken. Binnenkort natuurlijk weer wat meer humoristische stukken maar het is niet slecht om eens wat ”zwaardere” zaken te beschrijven.

      Groetjes Tim

Leave a Reply

