Therapeuten zijn soms ook net mensen

* Scrunch scrunch scrunch * Dat had ik veel vaker moeten doen, tijgernootjes eten terwijl ik een nieuw verhaal voor de column schrijf. Geeft natuurlijk wel een rommel op het toetsenbord maar daarvoor heb ik natuurlijk de enige echte bunny vacuum cleaner 😉
De oplettende lezers onder jullie hebben natuurlijk donderdag al kunnen genieten van een speciale coverstory, namelijk mijn vader’s belevenissen op de Nimrod van dit jaar. Hierop zijn heel veel enthousiaste reacties en nieuwe lezers gekomen, waarvoor mijn dank.
Voor wie het gemist heeft, klik hier :  https://fysiotim.wordpress.com/2013/11/14/nimrod-2013-door-de-ogen-van-lei-hendriks-met-ivan-vom-brockhauser-esch/

thanks

Over exact 14 dagen, 2 weken ofwel ongeveer 336 uur, is het tijd om mijn baard en snor af te scheren. Er komt dan een einde aan mijn No-Shave November challenge 2013. Wat zal het een opluchting zijn om niet meer het eten uit je baard te hoeven vegen na het diner. Natuurlijk kon ik voorheen ook al niet netjes eten maar dan viel het tenminste op de grond in plaats van in je baard te blijven hangen. Tevens zal dit ook voor het straatbeeld wat fijner zijn : een geschoren Tim in plaats van zo’n weerwolf in een blouse. Maar ik moet zeggen, voor 1 maandje is dit wel geinig om te doen (zeg ik nu, vraag me na 30 dagen nog maar eens) 😛

Deze week heb ik een vakantieweek gehad wat erg prettig was gezien de laatste vakantie in mei was. Al had ik toen helemaal geen klagen hoor :

20130520_135844

Onze tijd in Turkije met alle gezelligheid daar en de beste bruiloft ooit zijn zaken om nooit meer te vergeten. (Thanks Ferdi, Yasemin, Boris en alle anderen). Kusadasi heette het daar en ik raad iedereen aan er een keertje op bezoek te gaan en gewoon te genieten van de hoge temperatuur, het goede eten en vooral de toeristische luxe in de hotels daar. Maar terug naar de realiteit want zoals ik zei is het maandag weer tijd om te beginnen met werken. Het blijft altijd gek om er een weekje tussenuit te zijn geweest maar ik denk dat ik de draad toch snel wel weer op zal pakken. Ik zie me zelf weer mensen behandelen, zoals gewend, op mijn manier. En daar komt best een dosis humor bij kijken.
Want in ons wereldje heeft iedereen pijn, pijn is een ware hoofdnoot. Nu ben ik gelukkig maar een fysiotherapeut en geen voedvrouw (dat zou ook lastig worden om als vrouw aan de slag te gaan maar anno 2013 kan natuurlijk alles geregeld worden 😉 )
Ik zie me er al staan als voedvrouw : ”ja doe die benen maar eens wijd dan kan ik zo het hoofdje pakken” .  hmmm. dit gaat toch stukken lastiger dan gedacht, laten we de eendenbek er maar eens bij pakken. Ja echt, dit middeleeuwse martelwerktuig bestaat echt en heeft de meest dubieuze naam de … de….. de…. EENDENBEK. Nog een reden om een man te zijn en geen vrouw. Ik moet er niet aan denken dat zo’n eendenbek daar beneden ****. Juist ja, ik dwaal af.

Pijn dus.. ja pijn.. Als ik mezelf eens voorstel als huisarts dan zal ik dat type Dr. House zijn die ook zijn eigen methodes handhaaft. Hij drukt je ergens en vraagt ” doet het pijn ? ”’.  ”nee dokter”.  ”Hier dan?”, ” ja daar doet het heel erg pijn ”. ”Waar, hier bedoel je?” (drukt harder). ”ja daar.” ” ow, das dan jammer, daar kunnen we geen medicijnen voor geven.”
Of de volgende situatie, een patiënt komt binnen en je moet de soort van pijn uitvragen : ”Dus u hebt pijn? ”  ” ja dokter”, ” kunt u me aanwijzen waar precies?” *patiënt wijst plek aan*. ”En wat is dat precies voor pijn ? , is het een stekende pijn, een zeurende pijn of een gevoel alsof er een Japanse samurai met 349 messen tekeer gaat ? ”.

Nee, dan laat mij maar lekker fysiotherapeut zijn. Natuurlijk komt bij ons ook wel een mate van pijn kijken, lees: rugpijn, maar voor de rest krijgen we steeds meer en meer een coachende rol als het gaat om het leven van de patiënt. En als we het echt goed doen, zal de pijn alleen maar afnemen, iets waar de patiënt in kwestie ons erg dankbaar voor is uiteraard. Dus ja, laat maar komen die nieuwe werkweek, ik ben er klaar voor en zal gewapend met mijn witte jas (en nog 14 dagen met baard) de gebroken heupen trotseren om deze weer zo mobiel mogelijk te krijgen. *insert cool superhero music here*

Dat was mijn gebazel weer voor deze zondag, volgende week zelfde plaats en zelfde zender weer een geheel nieuwe story.
Bedankt voor het lezen en ook alle reacties, tips en doorgestuurde links van mijn column, goed bezig 😀

Geniet van wat je doet !
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2013 😀

2 thoughts on “Therapeuten zijn soms ook net mensen

Leave a Reply

