Doelbewust

Gegroet medelezers en lezerinnen. Hebben jullie een fijne kerst gehad? Ik wel, niet alleen werd ik 25 jaar op de 25e maar ook heb ik alle dagen lekker met mam en pap doorgebracht. Verder hebben we ook mijn zusje via Skype gesproken want zij zit op dit moment met haar lover in Curacao. (Haar kerstcadeautje ligt wel al onder de boom maar die mag ze zelf komen uitpakken uiteraard).

Vandaag heb ik denk ik maar een kort verhaaltje voor jullie maar we zullen zien hoe het loopt ๐Ÿ˜‰
Ik weet dat enkele van jullie met goede voornemens naar 2014 wil gaan (en minstens een net zo groot deel wat deze voornemens binnen een week weer achterwege laat) Hoe dan ook, ik ga zoals vanouds geen voornemens stellen, wel blijf ik doorgaan met het stellen van doelen. Dit past natuurlijk uitermate goed in het werkleven van de fysiotherapeut maar ook privรฉ is het stellen van doelen in mijn ogen een belangrijke vaardigheid. Natuurlijk leren mensen ook veel van trial and error en het vaardigheden verbeteren door traininig zoals jullie kunnen zien op de volgende foto:

Schietkaart 23-12-13

Lekker mijn 10 schoten in het zwarte deel en mooi gecentreerd. Niet slecht voor een beginnende schutter al zeg ik het zelf. Mijn doel (te bereiken voor het einde van 2013) was om alle schoten steeds ”gegroepeerder” op de kaart te krijgen en dit is me deze week dan eindelijk gelukt ๐Ÿ™‚ Hoera hoera hoera

Doelen stellen doen we vaak onbewust, als we op ons werk iets minder effectief uitvoeren dan zal de mens altijd kijken of hij dit in de toekomst effectiever kan doen. Iets wat ik mijn stagiaires ook altijd probeer mee te geven. Kijk kritisch naar jezelf en hoe lang je ook werkt of met een hobby bezig bent, er blijven altijd verbeterpunten ontstaan. Zelfs de meest professionele tennisser zal maar tot een bepaald niveau kunnen komen totdat hij/zij leert zich hogere en nรฉt te halen doelen te stellen. Stapje voor stapje naar een hoger niveau. De jeugd van tegenwoordig, of mensen die nieuw zijn bij een bepaalde vaardigheid, proberen alle stappen in een keer te nemen en zijn het liefst binnen een aantal uur al op topniveau. Een mooi streven maar zo werkt het niet. Het eerste wat men nodig heeft is een fundamentele basiskennis. Wie geen basis heeft kan ook niets opbouwen. Neem als voorbeeld het bouwen van het huis, als je fundering, je basis, niet stabiel is dan stort alles wat je er boven bouwt binnen de kortste keren in mekaar.

Ik heb toch weer langer gekletst dan de bedoeling was maar de tip die ik er voor 2014 begint tussen gooi blijft: blijf kritisch naar jezelf, je omgeving en stel doelen om beetje bij beetje tot een hoger niveau te komen bij wat je ook maar wilt bereiken!

Heel veel succes en plezier hiermee en ik zie jullie in 2014 weer terug voor een nieuwe column.
Veel goeds en liefde in het nieuwe jaar,

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2013

En ja, Lucky het konijn leeft nog hoor ๐Ÿ˜‰

2 Replies to “Doelbewust”

    1. Voor u hetzelfde, een mooie jaarwisseling en graag tot volgend jaar weer met alle Tim’s Talk zaken. Leuk om vaste lezers als u te hebben. Ook wens ik u alle goeds met kaarten en gezondheid ๐Ÿ˜€ groetjesssss Tim

Leave a Reply

