Hemel op aarde voor vader en zoon

Ze zat naast me in de zaal met haar smartphone in haar hand. ”Deze zal ze toch wel neerleggen wanneer de zaallichten doven?”, dacht ik. Er klonk muziek uit de speakers en de zaal was al bijna vol, nog maar enkele plaatsen onberoerd door de vele fans die vanavond hun entree zullen maken voor mijn favortiete band Rowwen Hèze. Mijn vader is een van de grote liefhebbers van de band (al sinds de jaren 70) en met hun muziek ben ik dus ook opgegroeid. Hoe dan ook, ik zat me te verheugen op wat komen ging maar naast me zat dus die vrouw met haar smartphone verslaving. Ik probeerde haar een beetje aan te staren op zoek naar tekenen van leven (en om te zien of ze contact met de wereld buiten haar telefoon kon maken) maar op dat moment doofden de lampen in de zaal en maakte de band zijn entree. Gek genoeg bleef mevrouw doodleuk nog minstens een kwartier met dat schermpje bezig. Hoe verslaafd ben je dan? Maar haar deze vraag nu voorleggen wilde ik niet want ik wilde niet dat het ten koste ging van de performance op de bühne zo’n 3 meter verderop. Die performance had alle prioriteit op dit moment maar een insteek voor de wekelijkse column was bij deze wel weer gemaakt. 😛
Hemel op aarde RH
Ja, pap en ik hadden hele mooie plaatsen en we klapten ons de blaren op de handen en zongen de longen uit ons lijf. De show was begonnen! Op een gegeven moment tijdens de show kwamen er beelden voorbij uit 1976, het jaar dat Rowwen Hèze op pinkpop optrad. Mijn vader vertelde in geuren en kleuren hoe hij als 19-jarige ook tussen die meute had gestaan, 3 dagen lang feesten op pinkpop dat toen nog vele malen kleiner was dan de massa die het vandaag de dag is. In de pauze kreeg ik de kans om eens goed rond de zaal te kijken. Mijn vader was met zijn 56 lentes jong nog een van de jongste in de zaal, ik maak geen grap. De leeftijd van de gemiddelde bezoeker lag boven de 65 en wie nog zijn eigen tanden en gezichtsveld had die mocht van geluk spreken want in de zaal krioelde het van de brillen, hoortoestellen, grijs haar en kunstgebitten. Klappertandend van genot (haha) genoten ook zij van deze steengoede performance. In de pauze leverde deze ”vergrijzing” wel een voordeel op, paps en ik waren een van de eersten aan de bar en hoefden dus niet in een rij op drinken te wachten. Ook de toiletronde ging snel gezien wij géén katheter hadden (okej, dit moet je niet te serieus lezen 😉 )

De show duurde in totaliteit ruim 2 uur en bracht veel nieuwe nummers uit de film als ook de bekende klassiekers als ”de peel in brand”, ”wandele” en natuurlijk ”zondag in het zuiden” en ”Limburg”. Wie kent ze niet 🙂 Op het einde gilden en klapten we naar het podium en er werd even instemmend onze kant op geknikt door Jack Poels en kornuiten alsof ze wilden zeggen: ”Ach kijk, daar heb je die vader en zoon ook weer”. Ik geloof er heilig in dat dit zijn gedachten waren op dat moment maar we zullen het nooit weten 😉 Toen het tijd was om naar huis te gaan zetten we nog even de cd loeihard aan bij het verlaten van de parkeergarage en zongen uit volle borst ”Limburg” mee om onze helden uit Horst-America te eren. Rowwen Hèze, bedankt! We hebben genoten.

Mijn vader en ik bezoeken al sinds jaar en dag de Rowwen Hèze optredens, gaan ieder jaar naar het slotconcert in November en zijn ook elk jaar alle dagen op de zwarte cross (in juli) te vinden. Het is fijn om het geluk te hebben dat je een vader hebt die al deze dingen met zijn zoon doet. Tegenwoordig denk ik dat dit in Nederland stukken minder is geworden en dat niet alle vaders en zoons zo’n goede band hebben als wij. Pap, jij ook bedankt voor weer een onvergetelijke avond! 😀
_MG_2816 (foto: november 2013, Nimrod. Juist, toen had ik nog een baard)

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014
Thanks for reading 🙂

3 thoughts on “Hemel op aarde voor vader en zoon

Leave a Reply

