Dat geheugen ook

brain

Als je definities van ” geheugen ” opzoekt kom je tig uitleggen tegen. Zelf vond ik dit de beste:
” De verstandelijke gave of het vermogen tot het kunnen vasthouden en herinneren van feiten, gebeurtenissen, indrukken of het herkennen van eerdere ervaringen. ” Een hele mond vol en ook geheugen vol, want het gaat me wat tijd kosten om deze hele definitie te onthouden, enfin ik mag het ook best vergeten, we hebben google toch ๐Ÿ˜‰

Dat het geheugen ons in de steek laat, daar hebben meer mensen wel last van. Tuurlijk, ook jullie columnist hierzo. Gisteren nog, bij het terugbladeren in de agenda, zag ik vetgedrukt ” Karin jarig ” staan op maandag. Helaas voor mij was het al zaterdag dus ik was natuurlijk weer ultiem laat. Om mezelf te straffen en gezien de humorvolle situatie besloot ik haar maar op te bellen met een heel gedicht over de vergeten verjaardag, hope you liked it Karin ๐Ÿ™‚ Verjaardagen, daar ben ik รผberhaupt een ramp in, ik kan net de verjaardagen van mijn ouders en zusje onthouden en de rest van de wereld ontgaat mij totaal. Mijn eigen verjaardag, ja die weet ik wel maar ook puur omdat het de meest idiote dag van het jaar is: 25 december, wie heeft dat nu weer gepland? Ik zelf blijkbaar want ik ben 2 weken te vroeg geboren ๐Ÿ˜› (toen was ik al ongeduldig zo blijkt)

Nee, wat ik het leukste vind aan ons geheugen, ook wel grijze massa of koppie, dat vind ik toch echt wel het opslaan van herinneringen. Zelf betrap ik me er vaak genoeg op dat ik weer herinneringen zit op te halen en deze zo scherp in beeld verschijnen dat ik rondloop met een glimlach alsof ik de zoveelste gedrogeerde persoon in Heerlen ben. Maar niets is minder waar, ik geniet intens van de herinnering aan al het leuke in het verleden. Tuurlijk, we slaan ook slechte of vervelende herinneringen op, dat is ook niet meer dan normaal, maar het is goed om deze trend soms te doorbreken met wat meer vrolijke momenten ๐Ÿ˜€

Zo ook mijn herinneringen aan de tijd dat ik intensief bezig was metย  muziek. En gelukkig dankzij het bestaan van foto’s, camera’s en laptops kan ik nu anno 2014 een aantal momenten met jullie delen. De onderstaande foto’s zijn genomen van ons bandje ” ร„over datum ” tijdens het kerstoptreden in Roggel, December 2007. Het was de zogeheten kerstsessie waar ik voor het eerst voor een groot publiek stond met een microfoon voor mijn toeter. Ik neem jullie nu mee in mijn herinnering, zie hier:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Kerstsessie 2007 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat waren we nog een jonge puppies hier ๐Ÿ˜‰ Cute… Ja, foto’s daar heb ik altijd van gehouden en nadat de band uit mekaar ging besloot ik in oktober 2008 de muziek weer op te pakken en bij het zingen nu ook gitaar te gaan spelen. Dit is iets wat ik nog altijd bijna dagelijks met plezier uitvoer. We hebben inmiddels ook een grote groep van enthousiaste zangers en zangeressen om ons heen, met name voor de karoakeavonden in de pub. Vanbinnen weet ik maar al te goed dat ik altijd een soort van entertainende factor heb gehad, een soort tweede ik, iemand die het niet interesseert om op te treden voor tig mensen. In die jaren zijn we ook met een aantal andere vrienden een filmgroepje begonnen om parodies te maken op bijvoorbeeld silence of the lambs, bassie en adriaan en meer ๐Ÿ˜‰ (kijken of ik hier nog wat foto’s van heb liggen…) en ja hoor:

Behind the scenes (Eye of the tiger+B100 strikes back) (4) Behind the scenes (Eye of the tiger+B100 strikes back) (7) Behind the scenes (Eye of the tiger+B100 strikes back) (13) John En Vledder

En zo wordt deze column meer een fotoboek dan een verhaal over mijn herinneringen van rond 2004 tot 2007/8 schat ik. Dat weet ik wel niet meer exact want zo nauwkeurig is mijn geheugen natuurlijk ook niet meer ๐Ÿ˜› Wat ik wil zeggen is dat we allemaal herinneringen opslaan en het is niet slecht om er af en toe specifiek bij stil te staan. We maken ook allemaal slechte dingen mee, alle mensen in de wereld hebben dat maar we mogen dit niet de positieve herinneringen laten overschaduwen. Dus geniet van de mooie momenten die je bewust en onbewust opslaat in die grijze massa van je en zorg ook zeker voor nieuwe herinneringen. Dan heb je tegen de tijd dat je 90 wordt, net als ik, een fotoboek met het formaat van 200 laptops zรณ in je geheugen gegrift. Neem de tijd om weer bij te kletsen met de mensen wie je graag bent, niet alleen maar via de digitale weg maar zeker in het echte leven waarbij onze interactie tenminste weer iets menselijkers heeft dan nu met alle whatsappers en facebookers.

IMG_5680

Dus trek er samen op uit, geniet van de mooie momenten en koester ze. Bewaar ze voor later en kijk er samen, of alleen, weer lachend op terug. Niemand pakt je deze herinneringen meer af dus: Happy memory hunting everybody, love you all ๐Ÿ˜€

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

One thought on “Dat geheugen ook

Leave a Reply

