Niets is wat het lijkt

escher

Leuk hè? Bovenstaande afbeelding is van lang geleden, gemaakt door een kunstenaar genaamd Escher. Ik kan me nog herinneren dat we dit in onze CKV (cultuur en kunstzinnige vorming) lessen hadden. Hoe dan ook, het staat symbool voor het thema van deze week: Niets is wat het lijkt.

Klinkt vrij logisch toch? maar ook voor veel mensen een lastig principe. We hebben allemaal onze kijk op de wereld en gaan te vaak uit van hoe wij de zaken zien zonder daadwerkelijk de diepte in te gaan en we projecteren onszelf en onze denkwijze veel te vaak op anderen. Een hilarisch voorbeeld hiervan gebeurde me vorig jaar Mei toen Boris en ik op vakantie waren in Turkije. Wat hadden daar ook een trouwerij en zoals het ons fysiotherapeuten betaamt nam je dan ook maar meteen lekker een weekje vakantie erbij. Why not? Anyways daar op het resort werd van alles aangeboden: van tig maaltijden per dag ook activiteiten als schieten, optredens, aerobics enfin jullie kennen het wel. Therapeutisch ingesteld als we waren kon het natuurlijk niet uitblijven dat wij met de aerobic lessen mee deden iedere ochtend, waardoor we ook nog eens lekker vroeg aan het ontbijt zaten. (win-win situatie voor mij dus, plus misschien een gedachte van ”och, dat royale ontbijt heb ik er al afgetraind met de ochtendaerobics”) Na enkele dagen op het resort kwamen we laat op de avond, begin van de nacht, in gesprek met 2 hele leuke duitse dames. Ze waren een stuk jonger en naar mijn verbazing spraken ze helemaal geen goed nederlands waarna we maar besloten om in het engels verder te gaan. We maakten een mooie strandwandeling met ons viertjes en in het holst van de nacht gingen we nog even napraten bij het zwembadje. Eenmaal daar merkte ik aan een van de meiden dat ze wat wilde zeggen maar het niet deed. ”Come on, you can tell me everything” sprak ik en na wat wikken en wegen zei ze het volgende: ”wel.. are you guys…. gay”? Hoe kwam ze daar nou weer op? vroeg ik haar en ze antwoordde: ”Well, we see you two every morning doing aerobics and we never see other people besides the two of you swimming, so i thought, well they must be gay than”.

Ik barstte in lachen uit maar het duurde me nog een hele tijd om het daadwerkelijk te begrijpen. Vanuit haar ”point of view” zag ze inderdaad 2 jonge kerels constant samen, samen zwemmen, eten en wel .. ja.. aerobics doen. (Misschien waren de aerobics inderdaad niet de meest übermannelijke keuze). Hoe dan ook, ik vond dit wel een mooi voorbeeld van ”niets is wat het lijkt”. Daarom, wees altijd voorzichtig bij het aannemen van zaken want dat aannemen, ow god, daar hebben wij mensen wel een handje vol aan. En met die duitse dames? Daar is uiteraard nooit meer wat spannends van gekomen, zodra mensen eenmaal een gay sticker op iemand geplakt hebben dan krijg je die er nooit meer af. Al gebruik je de beste stickerverwijderaar ter wereld haha 😛

In relaties zie je dergelijke zaken ook terug. Nouja, niet de ”kijk hij is mannelijk en doet met zijn vriendje aerobics dus hij zal wel gay zijn” nee nee nee. Je ziet bij relaties juist vaak de ultieme, perfecte relatie naar de buitenwereld toe. ”Ja, hij brengt me ontbijt op bed, stofzuigt het hele huis en masseert me dagelijks”. jaaaa ja. Achter dit roze wolkje en droombeeld wat vaak ook uit onvrede wordt geschetst, gaat veel vaker wel dan niet een ander soort relatie schuil. Nu hoef je van mij natuurlijk niks aan te nemen want ik ben al bijna anderhalf jaar vrijgezel uiteraard, maar het zijn wel situaties die ik in het dagelijks leven tegenkom.

En voor deze week sluiten we af met een filmpje van wel een heel eng type relatie/ontmoeting, ach maar ze zijn vast gelukkig 😛
En gelukkig is het maar een music video dus niets aan de hand. Kijk maar vanaf minuut 3 :

Dat was ‘ie dan weer voor deze semi-zonnige zondag. Niets is wat het lijkt dus, dus oordeel niet te vlug en is iets niet duidelijk, vraag er dan naar of anders zul je perongeluk veel te snel iemand een sticker op zijn gezicht plakken. En praten, praten is altijd goed, we zijn niet voor niets ontwikkeld tot (meestal) sterk communicatieve wezens 😉

Het ga jullie goed lieve lezers, tot zondag !!!
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

Leave a Reply

