Vergeet jezelf niet

don__t_forget_yourself_by_aayushgfx-d4ylwpr

En daar ging ze dan, op het moment dat ze richting station liep wist ik dat ik haar nooit meer zou zien. Maar wat ze gedaan had was ,onomkeerbaar, niet meer te repareren, een relatie die niet meer te redden viel bleef over. En met die gedachte zag ik haar voor de laatste keer, haar voeten die stuk voor stuk, meter voor meter, verder van me af liepen. De rust die even voor dat moment bij me speelde was niet van deze planeet. Ik hoor het me nog iedere dag zeggen: ”hier heb je een plastic tas, doe daar al je spullen maar in die hier nog liggen en ik hoef je nooit meer te zien, blijf weg van hier.” Ik zag hoe ze haar spullen bij elkaar raapte en toen het moment eenmaal daar was dacht ik dat het toch nog wel menselijk en beleefd was om haar netjes naar het station te rijden waar ik haar dus voor de laatste keer zou zien. Zo moest het gaan, zo heeft het moeten gaan.

Dit was anderhalf jaar geleden…

Bovenstaand stukje laat zich uiteraard raden over welk onderwerp het ging.Mensen die me goed kennen weten exact nog wel over welk deel van mijn leven, over welk afscheid dit ging. Een deel verleden, dat zeker, en ook een herinnering die lange tijd erna en ook voor de toekomst z’n impact niet zal gaan verliezen. En dat hoeft ook niet wat mij betreft. Wij mensen leren en handelen vanuit het oogpunt van ervaringen die we hebben meegemaakt. Waar ik deze week over wil schrijven is het feit dat (nu ik er meer op let door gebeurtenissen vanuit het verleden) mensen snel geneigd zijn zichzelf te vergeten. Mensen komen te weinig voor zichzelf op en verliezen zichzelf in de tijd sneller dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik ken genoeg mensen die de wereld aankunnen om anderen te helpen, of deze nou om hulp vragen of niet, deze mensen staan altijd voor de ander klaar. Maar het levert ook een heel gevaarlijk iets op: wanneer je veel tijd en moeite in een ander steekt, waak dan wel voor je eigen. Er zijn genoeg lieve mensen die alles voor een ander overhebben, die al hun vrije tijd aan ”de ware” besteden maar vergeet hierbij alstublieft jezelf niet. Ja die ander, daar kun je samen geluk mee delen, maar het is verkeerd om die ander medeverantwoordelijk te maken voor je eigen geluk. Het letterlijk ”niet meer zonder mekaar kunnen” is dan wel iets moois maar in de tussentijd ook net zo gevaarlijk.

Niemand, maar dan ook niemand mag een negatieve invloed of een ”rem” hebben op je eigen geluk. In mijn ogen is iedereen vrij om zich eigen geluk te bepalen en te maken. Dat sommige mensen hier moeite mee hebben of dit niet goed durven daar wil ik tegen zeggen: ga het gewoon doen. Denk eens wat vaker aan je eigen behoeftes, je eigen geluksmomenten voordat het te laat is. Ik wil niet dat jullie straks terugkijken op momenten en de gedachte krijgen: ”had ik maar wat vaker voor mezelf gekozen.” want dan ben je net verkeerd om bezig. Samen voor een gezamenlijk geluk gaan is bij stelletjes nog altijd de beste oplossing. Respecteer hierbij elkaar en luister naar elkaar. Ik kan je tig voorbeelden geven van stelletjes die wel veel samen praten maar of ze nou écht luisteren naar elkaar? Zonde.

Als ik naar mezelf kijk (en ja van tijd tot tijd hoort dat gewoon te gebeuren vind ik) dan heb ik net als ieder ander goede en foute beslissingen genomen. Helemaal niet erg, als je maar leert van het verleden en hierna een pad bewandelt naar een mooie toekomst. Denk hierbij vaker aan een mooi doel en zaken om dit doel te bereiken. Ik hoor mezelf nog steeds zeggen: ”Heb ik me zowat 2 jaar lang lopen uitsloven voor een ander, alles voor haar gedaan en wat kreeg ik terug? een gebroken hart, nou bedankt!”
Nee dan doe ik nu eens puur wat ik zelf wil en waar ik gelukkig van word (nu pas! damn). Nu is dit wel een extreem voorbeeld maar dat waren de gedachten die toen door mijn hoofd spookten. En ik vind nu wel dat ik op dit moment, al sinds het weer vrijgezel zijn, lekker bezig ben met de zaken die me oprecht geluk opleveren en plezier. Dat kan vanalles zijn van een blij rondspringend konijn tot een leuke werkvloer tot het rommelen aan een auto. Onderschat hierbij ook nooit je familie want naast ook vrienden en kennissen zijn zij het belangrijkste wat je hebt. Zij zijn die mensen die constant, koste wat kost om je blijven geven en je uiteindelijk toch het beste kennen van allemaal.
two-paths
Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn wat mijn boodschap aan jullie is voor deze week: doe de dingen waarbij jij je happy voelt en vergeet jezelf niet! Jullie zijn allemaal geweldige mensen en staan vaak voor een ander klaar maar in dit proces is het heel belangrijk om je eigen geluk niet te vergeten. De ene wordt happy van huisdieren, de ander van een potje hardlopen en weer een ander zingt met volle borst zijn lievelingsliedjes mee in de auto naar het werk. Gewoon blijven doen! Misschien wel meer gaan doen. 😉

Voor deze week was dit het weer, een serieuze column op zondag in de Tim’s Talk reeks. Ik hoop dat jullie het inspirerend vonden en natuurlijk weten jullie alle zaken allang. Natuurlijk vertel ik hier niets nieuws maar ik wil van tijd tot tijd tussen de humoristische columns door ook eens de wat meer ”psychologische kant” van deze columnist naar boven halen 😛

Bedankt voor het lezen en tot de volgende week, love you all
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014
480-2b4a333295b7346f3b1991ed9e006d3994880d50

Leave a Reply

