De goedheid van de mens

good-people

Good people bring out the good in other people. En zo is het maar net. Vaak ben ik hier op wordpress een skeptische columnist, we hebben geschreven over ”jezelf niet vergeten” over ”bijstandsgeld wat puur opgaat aan sigaretten” en ook schandalen zoals de ”second love” sites. Maar laten we ook vooral niet vergeten dat het ook andere mensen geeft. Die mensen die niet profiteren ván mekaar maar leven vóór elkaar. Deze column is speciaal voor jullie

Je hebt op deze aardbol veel verschillende types, en dat is ook alleen maar prima want als er maar één soort mens rondloopt nou, dan ben je ook snel uitgekeken. Ik krijg al kippenvel bij de gedachte dat er nog een dubbelganger van mij ergens rondloopt. Als die dubbelganger en ik ons ooit zouden treffen dan zou dat escaleren in een totale chaos van lachbuien, droge humor en een soort grappen en grollen waar we zelf nog het hardst om zullen lachen. Nee, gelukkig zijn we allemaal anders en zijn er ook een heleboel mensen die leven voor een ander. Zij hebben een goed hart, zijn oprecht en eerlijk en ze zouden nooit kwaad spreken over een ander. Ik vind zowieso dat we als landje algeheel ook wel weer wat minder mogen oordelen over mekaar. Het gekke is dat het woord ”oordelen” meteen een negatieve nasmaak heeft gekregen in onze maatschappij. Terwijl je het ook zou kunnen omdraaien: ”Wat heb je toch een leuke schoenen aan” of  ”die kleren staan je goed.” Dit is ook een vorm van oordelen alleen helaas een wat minder vaak voorkomende vorm. Nee, wij oordelen veel meer in zaken als : ” Heb je gezien wat voor een reet dat mens in die jurk heeft” of  ”Nou, zo zou ik er echt niet bij durven lopen”. Let wel dat alle bovenstaande uitspraken puur gericht zijn op het uiterlijke vertoon van onze medemens. Veel te weinig kijken we naar iemands innerlijk, de ware gestale van een ieder’s persoon. Het innerlijk: wie ben je nu echt en wat kun je vanbinnen toch een mooi mens zijn zonder dat dit meteen aan het uiterlijk valt af te lezen. Het tegenovergestelde is vaak waar. Hoe vaak zie je niet pretty boys met een zeer geslepen en negatieve innerlijke persoon? Ik hoop dat de vrouwen van tegenwoordig hier toch wat minder vatbaar voor zijn. Ik kan me nog voor de geest halen hoe het een steeds groter wordende groep ´´loverboys´´ was op de middelbare scholen en hoe zij met hun gladde praatjes een meid tot zeer verkeerde dingen konden krijgen.Van zo´n types walg ik dan echt. Is het nou zo moeilijk om wél eerlijk te zijn en eens niet voor eigen gewin te gaan?

Maar we dwalen af, (uiteraard afdwalen, mijn grootste eigenschap tijdens het schrijven van deze columns). Dat in deze wartaal überhaupt nog een logica te vinden is dat blijft me een raadsel maar wie zoals ik tussen de regels doorleest haalt er toch vaak een lering uit 😉 Hoe dan ook, we hebben gelukkig ook nog goede mensen. Ik zie gelukkig wel nog vaak genoeg mensen die wel geven om de mensen die het wat minder hebben. Al is het maar iets kleins zoals bijvoorbeeld  een keer voor deze mensen te koken en er niets voor terug te willen. Mensen die voor hun buurman, die minder ter been is, de krant gaan halen of het vuilnis buiten zetten, dat zijn de ware helden hier in dit land. Ik merk ook een groot verschil met het kleine dorpje waar ik geboren ben en de steden. Daar in de steden kennen de mensen zich, zo lijkt het, veel minder dan in de kleine dorpjes. Man, als ik vroeger in het dorp wat kattenkwaad uithaalde dan wist in een mum van tijd iedereen het. Dit terwijl je nu in sommige steden niet eens goed je eigen buren kent. Laten we gewoon weer eens wat vaker een praatje maken met mekaar en kleine dingen doen voor- en met mekaar. Dat maakt voor iedereen het leventje weer een stuk prettiger 🙂 Want het leven is veel te kort en het is zonde om deze korte tijd te verspillen door je te omringen met mensen die het niet goed met je voor hebben. Kies wederom voor jezelf en wees goed voor jezelf én voor anderen, dan maak je voor iedereen het leven weer wat aangenamer.

Voor deze week laat ik het hierbij, het is een erg besproken onderwerp de laatste tijd maar desalniettemin wilde ik er ook zelf wat over kwijt. De laatste week was voor mij een heftige, uiteraard was het een week met veel verdriet bij het overlijden van mijn opa maar tevens was het een week waarin veel goeds in de mensen om me heen naar boven kwam. Het werd me allemaal weer heel duidelijk hoe kort ons leven wel niet is en hoe graag ik ook op de goede weg door blijf gaan. Een weg vol vreugde, vol eerlijkheid en door een vuur willen gaan voor mijn vrienden. Als ik één ding heb geleerd van mijn opa dan is het wel een goed mens te zijn. Genieten van het leven en met iedereen het beste voor hebben. Geen kwaads in de zin hebben en je omgeving een glimlach op zijn gezicht bezorgen. Dat ga ik doen 🙂

Het was me weer een waar genoegen,
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

goodness

2 thoughts on “De goedheid van de mens

  1. Will Jongerius says:

    Tim en familie, Gecondoleerd met het grote verlies van..Vader,Opa…

    Wat kun jij mooi verwoorden wat velen van ons gewoon vinden maar dat er altijd nog mensen zijn die met de neus omhoog lopen die zouden dit een goed moeten lezen en in hun oren moeten knopen…. sterkte Tim maar leef je leven zoals je het beschrijft…Groeten Will Hrl.

    • Dankjewel Will voor de aardige reactie. Zoals ik altijd zeg: ik schrijf letterlijk wat ik denk en het is inderdaad mijn kijk op zaken. Uiteraard kan ik me indenken dat andere mensen zich ook in dit verhaal herkennen en ik ben het met je eens dat die mensen die met d eneus omhoog lopen eens goed naar zichzelf moeten kijken. Zij kunnen zeker nog iets opsteken van de andere mensen om zich heen die dit gedrag niet hebben 😉

      Groetjes Tim

Leave a Reply

