Hoezo vooruitgang?

cat-internet-failure

Mijn collega stormde het kantoor binnen met een uitdrukking van ongeloof op haar gezicht. Rolstoelen, rollators en patiënten ontwijkend nam ze een bijna olympische snoekduik het kantoor binnen om ons te voorzien van de volgende mededeling: ”Het internet is overal uitgevallen, de hele organisatie breed”. Een golf van ”o shit” ging door de kamer. Deze Tim hier (ondertussen in vrijdagmiddag stemming) sprak laconiek uit: ”lekker toch? kunnen we eindelijk weer met onze handen aan de patiënten in plaats van aan het toetsenbord”. De massa gaf hier geen gehoor aan uiteraard en bleef zich maar zorgen maken over het feit dat ze nu niet meer konden e-mailen (lees ”communiceren” met dikke aanhalingstekens), niet meer dossiers konden inzien of niet meer hun reiskosten konden inleveren. Waar gaat het over? Ik herinner me nog dat, enkele jaren geleden toen ik pas net bezig was, nog alles mooi in papieren dossiers stond en je reiskosten op papier voorzien van je handtekening op het bureau van de manager gesmeten konden worden. No such thing my friend, welcome in 2014, het jaar van vooruitgang. Geloof je het zelf nog?

sorry-no-internet-today-1
Wat de hoge bazen ook gaaf vonden: ”laten we een slagboom maken die alleen te openen is met je vingerafdruk, lekker zo’n personeelsparkeerplaats”. Dus wat gebeurde er? *you guessed it*. Ook die slagboom faalde want voor een identificatie met je vingerafdruk is ook INTERNETVERBINDING nodig. (of voor de nerds onder ons: in ieder geval een soort van serververbinding, maar ik hou het op internet gezien mijn lezers dat wél kunnen volgen, of onderschat ik ze nou?) 🙂 Dussssssss. Oja die slagboom, nou waar was de tijd dat je nog gewoon een slagboom met bewaker erbij had. Als we dat nou maar weer gewoon gaan inlassen vanaf volgende week, heeft in ieder geval weer een. nu nog werkloos iemand in Nederland, weer wat te doen. Back to basics:
Of we nu echt in een wereld leven die anno 2014 kan spreken van vooruitgang dan zeg ik: meh.
Ja er zijn uiteraard veel goede zaken gebeurd maar als je nu kijkt dat we in Nederland bijvoorbeeld een uitvinding als ”google glass” of de samsung galaxy 38 belangrijker vinden dan dat er wat meer baangelegenheid komt, dan slaan we de plank mis. De standaard doorsnee-familie ziet er als volgt uit (in mijn hersenen dan):
‘s avonds op de bank wordt er nog door enkelen naar het nieuws gekeken. Ze zien daar nu constant beelden over bloedvergieten in Oekraïne en zeggen tegen zichzelf: ”hoe kan dit zo doorgaan?, we moeten in actie komen!” En de vorm van actie die deze persoon dan neemt is…… Inloggen op facebook of twitter of wat dan ook en teksten als #situatieoekraïnemoetstoppenfuckthesystem blablabla. Maar in plaats van er echt iets aan te doen ho maar. 😛

En misschien is de situatie ook wel te lastig om nu zelf die kant op te vliegen en tussen de 2 vuren in te springen met een bos bloemen, ja dat kan ik me ook wel voorstellen 😛 . Maar het gaat erom dat de mensen met de grote waffels tegenwoordig alleen maar actief te durven zijn op hun computerscherm in plaats van in het echte leven. Daar waar pas wél telt wie je bent en wat je doet, in het echt, daar heb je de kans om de wereld te beteren door te beginnen met kleine dingen om je heen. Nu roep ik niet uit tot massaprotest, ja ik hou het uiteraard ook niet tegen, maar doe wat jij nodig acht. En blijf eens wat vaker achter die computer weg en ga actief in real life aan de slag. Voor mijn collega’s brak dit moment vrijdag gelukkig aan, want het internet deed het toch niet hahahahaha 😉

Dat was hem weer voor deze week, de les van deze zondag moet zijn: vooruitgang, ja maybe, maar het ligt eraan wat je ermee doet. En terwijl wij lekker zitten te chatten en te typen ontbreekt het andere mensen in de wereld aan basisbehoeften zoals vers water en voedsel. Think about it, als we iets willen veranderen, dan kan dit ook! Stand strong and stand together as one. Ongeacht je geloof, je huidskleur of je salarisstrook. Ik hou van jullie allemaal, PEACE
peace-hands

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (2014)

2 Replies to “Hoezo vooruitgang?”

  1. Mooi geschreven. .en ja zonder de pc of smartfoon is het leven saai voor velen…maar vandaag gaan mijn gedachten uit naar 1940-1945 de gevallenen. . die voor al deze vrijheden het leven hebben gelaten. …. vrijheid ons grootste goed…. fijne dag Tim en we kijken uit naar je volgende bericht/verhaal. ..groetjes Marina&Will

    1. Ben ik helemaal met je eens. Dankzij hen is de huidige vrijheid te merken hier, maar zolang het nog niet wereldwijde vrede is ben ik nog niet tevreden 😉 We gaan door met vrede stichten, al moet ik helemaal zelf overal rozen komen brengen, ik ga het doen.
      Groetjes terug van mij 😀

Leave a Reply

