Ochtendmens

ochtend1

Ik denk begin eens leuk met een plaatje van mijn vriendin die ontwaakt door onze allerbeste vriend: meneer de wekker.
Maar toen besefte ik dat ik helemaal geen vriendin heb dus wat doe je dan als je mij bent? Je surft op internet door duizenden google afbeeldingen en pakt dit plaatje voor de column van deze zondag. Waarom nou dit plaatje? is het de geweldige uitdrukking van deze dame? is het omdat ze blond is? Nee, de ware reden… ik heb altijd al zo’n wekker als deze willen hebben 😉 Nee, ik moet het iedere morgen doen met het standaard zoem geluid wat iedere malloot wel in zijn slaapkamer heeft staan. Alleen staat hij bij mij in de slaapkamer, die tevens dienst doet als woonkamer, keukengedeelte en konijnenhok. Chaotische indeling? nee, chaotisch persoon dat wel.

Hoe dan ook, de column van deze week is wat later dan normaal, en gaat deze week over ochtendmensen (o de ironie). 😛
Ik omschrijf mezelf als een echt ochtendmens, dit is niet gek gezien ik tijdens werkdagen om 7 uur de wekker laat aflopen en meteen uit bed huppel om het konijn van eten te voorzien. Zo niet dan zórgt dit konijn wel dat ik wakker word door zeer vakkundig als volleerd discuswerper zijn voerbak tegen de tralies aan te zwengelen: WAKE UP ASS, I WANT FOOD. Wat me op een of andere vage manier ook best wel aan mijn ex-vriendin doet herinneren nu ik erover nadenk… Anyways, ik ben een ochtendmens. De dagen in het weekend sta ik rond een uur of 9 op, wat veel van mijn vrienden aan de vroege kant vinden. Hoe dan ook, het is wat ik gewend ben. Als zij nog lang en breed in hun nest liggen te meuren dan heb ik al mijn taken als huisman al lang en breed vervuld. De standaard zondag voor mij is dat ik mezelf uit bed rol rond een uur of 9, dan koffie zet en ontbijt met een grote kom melk met honey loops mmmmm. Dan tegen een uur of half 1, wanneer ik zin heb om wat vrienden lastig te vallen, bel ik naar hun mobieltjes en ontdek ik dat deze uit staan… Iedereen ligt dus nog in bed?! Uiteindelijk krijg je dan rond een uur of 3 ‘s middags een belletje terug en dan heb ik al lang en breed: gepoetst, lucky het konijn geamuseerd, gegeten (soms al 2x), boodschappen gedaan voor de week en uiteraard mijn internet gedoe weer bijgehouden 😛

Ik bedoel, uiteraard iedereen mag het zelf weten als hij laat op staat maar ik heb dan altijd het gevoel dat ik zo weinig met mijn dag heb gedaan. Een groot deel van ons leven brengen wij al slapend door, neem gemiddeld 8 uur slaap per nacht, dit keer alle dagen is gemiddeld 2.920 uur per jaar of wel 121,6666 dagen. Dus…. 120 dagen per jaar breng je slapend door??? Damn. Vandaar dat ik het niet raar vind om liever een ochtendmens te zijn dan een bedligger. Nu zeiden ze (ja ”ze” en ”ze” zeggen veel) vroeger al
”de morgenstond heeft goud in de mond”. Nou ik kan dit gezegde doorbreken want hoe vroeg ik ook opsta, ik heb nog geen goud gevonden 😉 Met goud beloond worden als je vroeg opstaat om bijvoorbeeld naar je werk te gaan, het zou zo maar een nieuwe campagne van de PVDA kunnen zijn. ”Sta vroeg op, wordt beloond”!

Het valt me zowieso op dat de huidige ”mijn generatie” veel minder lijkt te slapen dan bijvoorbeeld mijn ouders in die tijd. Of doen ze zich gewoon braaf voor? Bij ons komt het door ons drukke online leven, een wereld die we deels zelf creëren en onderhouden. Je kent het wel: je zet de laptop aan, wilt even iets opzoeken aaaaaaand it’s gone: je bent 3 uur verder, te moe om vanachter je bureau op te staan en nu komt het: je hebt nog steeds niet opgezocht waar je überhaupt de laptop voor aan had gezet 😛 No hope for the human race, ouch. Maar deze feitjes liegen niet, het gebeurt gewoon veel. Vandaar deze oproep, cry for help, om weer allemaal lekker op tijd op te staan, ook in de weekenden, zodat je tijd overhoudt om wat dingen te ondernemen. Het zou volgens mijn theorie dan zelfs goed zijn voor je gewicht, je conditie en je humeur. Want hoe vaak voel je je wel niet méér moe als je té lang hebt gelegen (of dooddoener, opnieuw in slaap bent gevallen)?

ochtend2

Nou genoeg geluld over ochtendmensen, opstaan, slaap en weet ik veel wat nog meer. Ben zowat al vergeten wat ik allemaal op heb geschreven 😛 Het leven van de columnist gaat niet over rozen (of wekkers), nee die gaat over hersenspinsels, losse eindjes, lolletjes en nog veel en veel meer. Maar dat, dat is misschien een onderwerp voor een volgende keer 🙂

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

2 thoughts on “Ochtendmens

  1. Goedemiddag Tim, Ochtendmens??? wat kun jij lekker uitslapen… Ik sta elke ochtend om 05:30 naast het bed zonder wekker…helaas niet nodig…”die staat om 06:15 om de boel wakker te maken…maar die zet ik voor die tijd al uit..” 06::oo uur hondjes uit laten tussen 07:15 – 07:30 vertrek iknaar het werk… fijne dag en dank voor je leuke blog…groetjes Will

Leave a Reply

