Rotzooi

rommelmarkt

Rommelmarkt: Een plek waarbij je per  1 vierkante meter meer zooi probeert uit te stallen dan je buurman. – Tim Hendriks (c) 2014

Om mij heen zie ik ze staan: kraampjes met spullen. Ik besluit om nog wat verder in te zoomen op het gebeuren en lees nu ook dat het om heuse straatfeesten gaat hier in dat dorp. Feest? Welk feest? of is het soms een feest om van je oude bij elkaar geraapte zooi af te komen? Voor mij doemt een tafeltje op met “te koop: volledige uitstalling 70 , 60 , 50 euro”  ,  met exact in die volgorde de doorgestreepte cijfers. Ik stel me in gedachten voor hoe dit tafeltje er over een uur uit zal zien: 50 , 30 , neem het alstublieft mee dan doe ik er nog een krat bier bij ook nog  , ik laat het staan : dieven ga uw gang. Nee, ook ik loop verder met de menigte om naar volgende kraampjes te loeren. Het zijn bepaalde gradaties: je hebt ”de rijke kitsch toestanden” ,  de ” kijk mij en mijn cd verzameling ” , de  ”geen idee of de spelletjes het nog doen maar koop gerust” en mijn persoonlijke favoriet : de ” ja, het ziet er uit als een leeggeruimde zolder, maar mijn vrouw ziet me aankomen als ik weer met al die zooi terug kom” kraam. Nee, wat mij meer interesseert op een snikhete zaterdag als deze, dat is een lekker fris ijsje voor tijdens het lopen. Dan kunnen we nog onze smaakpapillen koelen en beschermen tegen de warme winden van het land. (Het is notabene het enige lichaamsdeel dat je dan nog van koelte kunt voorzien op een dag als deze maar dat terzijde). Bij gebrek aan een ijskraam werd het een hamburger met ajuinen zoals ze het daar graag noemen en dit was tevens mijn ontbijt. Heerlijk dat weekendgevoel: fastfood 24/u per dag. Snel verder naar de volgende uitstalling van rotzooi die geen hond koopt. Een klassieker van de mensen is hier: ”ja ik loop nog even wat rond en kom dan later nog wel terug”. Met andere woorden: ”hou je rotzooi, ik maak dat ik halsoverkop richting de auto vlucht” 😛

Ja, straatfeest ofwel verkapte rommelmart dingen, dat is echt niets voor mij. Al die hopeloze blikken van mensen die maar al te graag een zonnesteek oplopen bij het de hele dag voor heen kraampje zitten gedoe. En als ze nou eens iets verkochten, dan zei ik nog nouja mooi, een goed initiatief. Maar ik zag niemand wat kopen, ja ik zag mensen babbelen over prijzen die ze nooit eens werden waarna ze dan maar weer verder liepen. Voor meer dan 90% van de massa durf ik te zeggen dat ze weer met zowat de gehele inventaris rotzooi terug de auto in gaan, de oprit naar hun huis naderen en moeder de vrouw die naar buiten komt: ” en hoe is het gegaan, nog wat verkocht?”  De huisman in kwestie zal dan zonder pardon een paar kubieke meter verhuisdozen de voortuin in flikkeren en zweren nooit meer naar een rommelmarkt te gaan. Enkele minuten later staan alle dozen echter weer op zolder te wachten op het volgend jaar. Het is immers maar 1 keer per jaar rommelmarkt in het dorpje en tja je moet toch van je rommel af hè? Succes…

Het moge duidelijk zijn, ik begrijp ze niet die rommelmarkten. Een goed alternatief waar ik een tijdje in rondgedoold heb dat zijn de marktplaats achtige toestanden of zelfs gratis weggeef pagina’s op facebook. Hier kunnen de mensen wat afspreken en dan voor een bepaald artikel langskomen. Kijk daar zie ik nu meerwaarde in, niemand hoeft meer het straatbeeld te terroriseren met overvolle kraapmpjes troep, niemand loopt meer de kans op een zonnesteek en al helemaal niemand begint meer een echtscheiding omdat perongeluk de teddybeer die je vrouw als kind had wél de verkoop in is gegaan. (Mocht dit gebeuren dan garandeer ik jullie dat de vrouw van dit verhaal, of de man, even later op Marktplaats te koop aangeboden staat, sterker nog: gratis af te halen).

Eigenlijk is het hele concept rommelmarkt wat verouderd met opkomst van de computertechniek, mooi zo dan kunnen wij weer rustig door een dorpje wandelen, zonder dat ze de enige hoofdstraat die het dorp heeft moeten afzetten ten behoeve van een rommelmarkt of straatfeest of whatever.

I have spoken 😀
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

Leave a Reply

