WK gekte

oranje-fan-getty-146299464

Quote van de dag:
”ik als voetbalcommentator zou hetzelfde zijn als een verziende vakkenvuller die een 8-uur durende hersenoperatie uitvoert met 2 linkerhanden”

De column van deze zondag gaat over de WK gekte in ons land, enjoy 😀

Voor de komende weken maakt het voor het land niet meer uit wie Limburger, Fries of Amsterdammer is. Het is weer 1 Nederland. Gezamenlijk voor de buis of op het plein voor een megascherm zullen we onze landgenoten en grootgeldverdienende (leuk woord voor Scrabble) sportmannen naar de overwinning schreeuwen. Nouja schreeuwen, eerder brullen op een manier die zelfs de meest stoere leeuw zijn wenkbrauwen zal doen optrekken. Nederland is weer 1, Nederland kleurt weer oranje. Ook de gehele Heerlense binnenstad is op dit moment nog meer oranje gekleurd dan dat dit het geval was tijdens de eerste koningsdag. Waarschijnlijk voelen we ons veel meer een met het oranje legioen dan dat we ons verbonden voelen met het koningshuis, wanneer heb je namelijk voor het laatst koning Willem-Alexander achter een bal aan zien rennen? (even de ballen van Maxima buiten beschouwing gelaten). 😛

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet zo zeer een voorbeeld ben van een oranje supporter. Ik zal het nooit in mijn hoofd halen om mijn auto met vlaggetjes vol te hangen, die lelijke oranje spiegelkap”sokken” om de spiegels heen zal binden of rond zal lopen in een kopie van het wedstrijdshirt. Nee dan blijf ik liever op de achtergrond en loop ik geheel stiekem gniffelend rond in een knaloranje onderbroek die verder toch niemand te zien krijgt. (Iets met het zekere gevoel dat oranje de ”ballen” wel weet te vinden gnagnagna)
Er gaan trouwens zowieso erg veel vreemde oranje attributen rond in het land. Ik trap meteen een open deur in door te beginnen over die foeilelijke Albert Heijn hamsters, i mean come on! Hoe lang duurt het nog tot wij Nederlanders een gezamenlijk nee uitbrengen tegen deze kleine gedrochten aan een touwtje? Ik bedoel, die dingen zijn toch niet om aan te zien? Daar waar de eerste voetbalhamsters nog degelijke knuffelbeesten waren zijn ze nu inmiddels gereduceerd tot een prul waarbij duidelijk te zien is dat de ontwerper van deze dingen er ook geen zin meer in had. Nee wat mij nog wel handige dingen lijken voor tijdens het WK: oranje condooms! Dan kun je bij winst én verlies tenminste nog wat plezier beleven aan de hele oranjegekte. Wat ik al helemaal zie zitten (en wat een ”diepgaand” artikel zou kunnen worden) dat zijn de WK vibrators. Knaloranje zullen deze attributen zelfs de meest voetbalhatende vrouwen toch een leuke avond kunnen bezorgen en het is altijd stukken beter dan de dingen die je met zo’n lelijke Albert Heijn hamster kunt uitspoken. Oké dat zijn beelden die ik even niet voor me wil zien maar whatever, het is al getypt en omdat ik me voorneem niets te wissen uit deze column, blijft het lekker staan 😉

En toch vind ik het mooi om te zien hoe ons land geheel eensgezind lijkt tijdens de oranje wedstrijden. Als je dan midden op het plein staat voor een groot scherm dan zie je overal om je heen de gekte, de drang om te winnen en vooral de hoop dat die bal er in vliegt (die voetbal welteverstaan, die andere bal is pas voor de ”aftermatch/derde helft”). Het fenomeen ”oergevoel” dat hierbij past wil ik even nader omschrijven. Er vinden op zo’n wedstrijd/supportersmoment allerlei processen plaats in ons brein die automatisch alle informatie filteren ten gunste van ons. Een voorbeeld: Wanneer we met 3-0 in de pan gehakt zouden worden dan zet het brein automatisch een verdedigingsmechanisme in gang en filtert het deze negatieve informatie om tot iets goeds. We spreken dan van: ”liever goed spelen en verliezen dan slecht spelen en winnen”. Typisch nederlands. Verder is het oergevoel in al zijn pracht en praal het beste te herkennen tijdens het vallen van een doelpunt. Gezamenlijk bundelen al onze kelen een massale uitbarsting van oergebrul en geschreeuw waardoor we allemaal alle energie uit ons lichaam persen tot we flauwvallen, we zijn een kort moment hersendood, om erna te worden wedergeboren om verder te gaan met het massal omhelzen van iedereen binnen een radius van 2 meter. Echte supportersliefde 🙂
Maar hoeveel echte supporters hebben we nu nog in Nederland? In mijn ogen zijn de échte echte supporters die mensen die met ieder WK of EK alle wedstrijden meereizen met het legioen. En geloof me, die mensen bestaan echt en daar uit ik ook mijn diepe respect voor als je deze liefde voor het oranje legioen kan opbrengen. HELDEN!

Op het moment van schrijven heeft Nederland zijn eerste 2 wedstrijden gewonnen maar pessimistisch als ons land kan zijn wordt nú al gevreesd voor een nederlaag tegen het almachtige Brazilië in de volgende fase. Het is nog niet eens zeker of we volgende ronde al meteen tegen Brazilië moeten spelen en het is eerst nog een wedstrijd tegen Chili voordat we pas verder moeten kijken. Maar het zit ons nu eenmaal in het bloed om pessimistisch te zijn tegenover het elftal. ”Weet je nog die finale tegen Spanje 4 jaar geleden, die we verloren in de verlenging, vlak voor de penalty’s”? Ja natuurlijk weet ik dit nog maar het heeft geen enkele zin om op deze manier te denken. Voetbal blijft een spel en zoals je nu al zag heeft Spanje dit WK nog geen wedstrijd gewonnen, dus het blijft altijd onvoorspelbaar. Stiekem vind ik het ook altijd leuk wanneer kleinere gekke ploegjes winnen van de reuzen. Zoals nu Uruguay verraste tegen Engeland, dat vond ik bijvoorbeeld veel mooier om naar te kijken dan Nederland-Australië. Natuurlijk je blijft een Nederlander maar het viel me tegen hoe de communicatie onder onze spelers verliep. Die was er gewoonweg niet goed genoeg om echt een team te vormen. Hopelijk verandert dit en kunnen we al lekker spelen tegen Chili om dan in de volgende ronde helemaal te gaan knallen 😀

Al met al is mijn voetbalkennis te beperkt om verder nog zinnige uitspraken neer te kalken over het elftal. Nee echt, ik als voetbalcommentator zou hetzelfde zijn als een verziende vakkenvuller die een 8-uur durende hersenoperatie uitvoert met 2 linkerhanden. Wel hoop ik uiteraard dat we de finale halen, hier de beker binnenhalen en eindelijk de vloek van de finales of halve finales kunnen doorbreken. Mijn droomscenario? Nederland VS Duitsland in de finale, gewoon omdat het kan. Weet dan wel dat ik niet op de Nieuwstraat in Kerkrade wil zijn. Maar dat jongens en meisjes, dat is weer een heel ander verhaal.

Bedankt voor het lezen van de column, ik wens jullie veel plezier met alle wedstrijden, geniet van de zondag 😀
(c) Tim Theo Martin Nelson Hendriks 2014

2 thoughts on “WK gekte

  1. Een vakkenvuller……..waarom niet gewoon een zaalchef in HC ??? 🙂
    Lekker stukje weer TIM

Leave a Reply

