Communiceer gewoon weer

Trainingskamp Hoenderloo

En *PATS* meteen heb ik jullie aandacht bij de column van deze week. Puur en alleen al doordat ik een plaatje van onze heilige coach dhr. docterandus, maestro, weledele heer van Gaal als plaatje kies. Want o, o, o wat was het weer verdomde spannend gisteren. Iets met ogen en naalden en er doorheen kruipen wellicht. Nadat ik om 02:00u pas in mijn nest lag wist ik waar de column over zou gaan: Communicatie. Iets wat van onmisbaar belang is tijdens je leven en ook zeker tijdens de voetbalwedstrijd, dus dat slaat weer een leuk bruggetje naar elkaar.

Waar het om draait tegenwoordig is… nouja, waar draait het eigenlijk om tegenwoordig? Is dat de hoeveelheid ”likes” in je leven op facebook, het aantal ”tags”, het respect van de inernetwereld??? Laten we eens kijken naar de wereld van vele jaren geleden. Man komt thuis van het werk, vrouw heeft het eten klaar, ze hebben 2 kinderen en zij gaan gezamenlijk aan tafel, bij aardappelen met rode kool en braadworst, de dag doornemen. Er wordt over en weer gesproken over school, vader’s werk en het naderende proefwerk van de jongste. Al met al een vredig gezinnetje wat lekker naar mekaar luistert. Nu spoelen we vooruit naar een gezin anno nu, de huidige situatie. Ondertussen werken in dit soort gezinssituatie vader en moeder beide en de kinderen gaan naar school. Het ene kind whatsappt al vanaf de fiets dat het wat later thuis is want het heeft een platte band. Moeder reageert hierop dat ze dat al gezien had via haar facebook status: ”OMG nee, FML een platte band” die ze enkele minuten geleden voorbij zag komen op haar ”nieuwsoverzicht van de app”. Het andere kind is wel op tijd thuis, ploft neer op de bank en gaat meteen achter de I-pad zitten voor wat updates op Twitter. Vader komt thuis, roept even hallo tegen het kind en moet ”eerst nog even iets mailen” wat hij op het werk vergeten is. Kind reageert met: ”whatever, LOL” en meer geluid zou daar voorlopig niet uit voortkomen. Een tijd later zitten ze dan toch allemaal aan tafel en wordt de dag doorgenomen: ”Heb je de status van Miriam gezien? die is ineens weer vrijgezel, heeft ook meteen haar profielfoto gewijzigd”. En natuurlijk had iedereen dat al gezien want iedereen LEEFT op facebook.

2

”Maar waak er voor mensen, waak er alsjeblieft voor, dat dit middel niet de huidige communicatie gaat vervangen.”

Oké stop, halt. Ik verlies mezelf even in de negatieve spiraal die facebook en dergelijke teweeg kunnen brengen. Het punt is dat de algehele communicatieskills en spelling ”der Nederlandsche taal” 😉 enorm achteruit gegaan is de laatste jaren. Ik kom zelf al stagiaires tegen van een jaar of 19 die nog hulp moeten hebben met D, T en met name DT fouten achter hun woordenschat. Waar o waar is het mis gegaan? Mensen praten veel minder openlijk met mekaar gezien een ”appje” snel is gestuurd. Ja nou én. Ik ben zelf iemand die juist weinig op whatsapp zit en als ik er al op zit dan is het meer voor onnozele berichten, onnozele foto’s of een groep aanmaken om met een aantal uit te gaan eten. Ja dankjewel makers van whatsapp, daar is jullie programma fijn voor. Maar waak er voor mensen, waak er alsjeblieft voor, dat dit middel niet de huidige communicatie gaat vervangen. Ik praat nog altijd liever met mensen recht in hun gezicht met, zo blijkt, vaak een erg zwart-witte of recht-voor-de-raap benadering. Ik zal dan ook zeker niet gekroond zijn tot de koning van de communicatie of de voorloper van de subtiliteit. Sterker nog: mijn subtiliteit komt eerder in de buurt van een olifant in een porseleinkast, en dit is al meermaals bevestigd door mijn vriendengroep. 😛

Enfin 😉 Even alle gelach daargelaten, het is gewoon een feit dat de media, social media (door mij gedoopt Anti-Social media) en internet een heel nieuwe vorm van communicatie mogelijk maken. Ik hoop gewoon dat mensen inzien dat dit op een ander niveau en doel ligt dan het met mekaar spreken in het echte leven. Ik ken genoeg mensen bijvoorbeeld die heel, heel erg sterk zijn met hun toetsenbord en op achterstallige zolderkamertjes denken de hele wereld aan te kunnen. In het echte leven stelt 90% van deze lui geen ene sodemieter voor omdat ze daar gewoon de vaardigheden niet voor ontwikkeld hebben. Dus ja ik ben van mening dat facebook en dergelijke wel een gevaar voor de communicatie oplevert, ik gebruik het dan meer als entertainment middel (publicaties van de column, geinige stukjes, gekke foto’s en om af te spreken met mensen in real life). Facebook gaat me nooit zover krijgen dat ik eindig als iemand die meer achter de laptop zit dan buitenshuis, no way!

Lieve mensen, laat maar horen wat jullie mening is over deze communicaitemiddelen en de achteruitgang van onze nederlandse taal, communicatieskills, real-life vaardigheden en meer. Fijne zondag nog en bedankt voor het lezen 😀

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014
3

2 thoughts on “Communiceer gewoon weer

  1. Will says:

    Ja…was laat maar wel een lekker gevoel..en ja ..we zijn te veel bezig op het net. .we moeten meer bezoekjes brengen aan onze vrienden. .hoewel ik nu lekker languit op de bank dit berichtje aan het typen ben…en nog na genieten van een mooie penalty avond/nacht.
    Maar Tim we moeten maar eens afspreken op een terrasje in Heerlen. ..lekker bij kletsen. .groetjes Will

Leave a Reply

