Olé olé, brons gaat mee

m1mxqbpanm9j_wd640

”Die match tegen Argentinië, dat was ook eigenlijk geen voetbal”

Wat was het weer een spannend WK. En dat zeg ik terwijl het niet eens afgelopen is met het toernooi, vanavond om 21:00u komt Duitsland nog in actie tegen Argentinië. Voor Nederland is het nu wel definitief voorbij, uiteraard was het afgelopen woensdag eigenlijk al zover na verlies tegen Argentinië maar de ploeg heeft nog de moed en inzet verzameld om er gisteren nog een mooie match van te maken. Die match tegen Argentinië, dat was ook eigenlijk geen voetbal. De blauwe muur van verdedigers die vanaf minuut 1 al uit waren op een strafschoppenreeks, daar kan ik maar weinig respect voor opbrengen. Deed me meteen denken aan Costa Rica met hun 9-1-1 opstelling. En laat dat nou net het amerikaanse alarmnummer zijn en dan weet je genoeg. Nee het was goed om te zien dat de ploeg gisteren weer lekker voetbal kon spelen.

Als we nu naar Brazilië kijken, die hebben niets als een emmer ellende over zich heen gekregen. Terecht, in mijn optiek, voor hun uitspraken alvorens het WK begon: ”We kunnen niet anders dan kampioen worden” en meer van deze bla-bla-bla. Het is dan ook altijd een lust voor het oog om zo’n ploeg te zien verliezen en al helemaal wanneer ”die mannschaft” de man met de hamer speelt om de Brazilianen van het veld te spelen met een 7-1 overwinning. Maar het drama van Brazilië ging nog een stuk verder. Namelijk de Westerburen van die mannschaft, ons kikkerlandje, mocht de overbodige troostwedstrijd spelen om de 3e plek te bepalen. Nu moet ik bekennen dat ik het bestaan van deze wedstrijd inderdaad onzin vind maar na het zien van het spel gisteren, ben ik blij dat deze wedstrijd er was.

Over de match zelf kan ik kort zijn:
1 Nederland voerde de boventoon en won terecht
2 De scheidsrechter is zonder enige opleiding op het veld toegelaten
3 Dirk Kuyt is een held omdat hij na een paar nietjes in zijn hoofd (na een bloederige elleboogstoot) weer gewoon verder speelt
4 De scheidsrechter was een stuk verdriet
5 Louis van Gaal verdiend respect nadat hij alle 23 spelers in de ploeg speelminuten heeft gegund
6 De scheidsrechter zou nog niet kunnen werken binnen een Mc Donalds waar hij augurkjes op het vlees zou moeten leggen
7 De scheidsrechter bleek al voor de wedstrijd hersendood te zijn

Ja het is duidelijk, vreselijke scheidsrechter ofwel schijtrechter! Ik ga al zijn foute beslissingen niet noemen, daardoor wordt deze column veel te lang. Terug naar het verhaal: Het was een genot om te zien hoe ons elftal na 90 minuten die bronzen medaille mocht omhangen. De kater van woensdag was op dat moment misschien even iets minder heftig al ben ik ook iemand die alleen maar 1e wil worden en ik goed kan begrijpen dat mensen niet zaten te wachten op deze poppenkastwedstrijd. Het mooiste moment van de wedstrijd vond ik eigenlijk het ererondje van ons Oranje. Ze liepen na het krijgen van de medailles een rondje stadion waar zowat de helft van de aanwezige Brazilianen eer betoonden aan het legioen. Klappend, juichend stonden ze naar de Nederlanders te zwaaien, hun eigen rampzalige ploeg allang vergeten te zijn. Einde bondscoach Brazilië dus: 10 doelpunten tegen in eigen land, in 2 wedstrijden. En eigenlijk zeilig als je gisteren zag hoe hij instructies het veld in slingerde maar dat er geen enkele Braziliaan luisterde. Dan is de band tussen van Gaal en de spelers gelukkig vele malen beter.

”Nederlands legioen: BEDANKT!”

2404380_big-lnd

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

Extra:

Leave a Reply

