Zwerven zonder doel

A-Wanted-Man2

”Zwerven is reizen zonder je einddoel te kennen”

Waarom een column over zwerfgedrag zouden jullie je misschien afvragen? Nou, puur omdat dit ook een kant van me is. Heerlijk in je vrije tijd doelloos ronddolen en geloof me of niet, je komt altijd wel dingen tegen die interessant zijn. Soms zijn het nieuwe mensen, soms zijn het wat dieren, soms is het een geheel nieuwe route naar een wijk waar je nog nooit geweest bent. Kortom: zwerven heeft voor mij wel een relaxerende werking. Mede ook omdat ik wat beter na kan denken wanneer ik rondloop, liever dat dan het stilzitten want dat past nou niet echt bij me. Het zal wel een oerinstinct zijn, dat je niet gebonden wilt zijn en kunt thuiskomen hoe laat je zelf wilt 😉

Zoals sommigen van jullie al weten ben ik ook mateloos fan van de Lee Child boekenreeks over Jack Reacher. Enkele jaren is ook zijn eerste verfilming in Nederland in de bios geweest. ”One shot” ofwel de Nederlandse versie van het boek Voltreffer. Enfin, voor de mensen die deze legendarische figuur nog niet kennen: sta  mij toe. Het betreft een ex-militair (Militaire politie) van 1,96m (leuk feitje: hij werd gespeeld door de kleine Tom Cruise hahaha) die na zijn afzwaaien zijn hele levensstijl overhoop heeft gegooid. Zijn verhalen in de boeken beginnen nadat hij 14 maanden eerder eervol ontslag heeft gekregen uit het leger en begint rond te dolen. Nooit hoeven werken, nooit een vaste verblijfplaats gekend is wat van hem ”zwerven zit in zijn bloed” maakt. Nu heeft dit fictief personage zijn levensstijl zo omgegooid dat hij geen adres heeft, geen rijbewijs, geen bezittingen behalve een paspoort, een opvouwbare tandenborstel en contant geld. Kleding? Hij draagt wat ‘ie koopt en als het vies wordt dan koopt hij weer een nieuw setje en gooit de oude kleding gewoon in de winkel in de prullenmand. Zijn theorie is: ”Als ik meer kleren  bij me moet dragen, heb ik straks een tas nodig, en dan kom je uiteindelijk al heel snel aan een huis met allerlei verantwoordelijkheden: onderhoud, huur, belastingen, een vaste gedwongen verblijfplaats, dat is niets voor mij.” Hij overnacht ook van hotel tot hotel zo goedkoop als hij het kan vinden en wordt puur betaald uit zijn pensioen. Uiteraard klust Reacher wel bij als bijvoorbeeld uitsmijter of graver van zwembaden maar verblijft normaal nooit langer dan enkele weken, of zelfs dagen, op dezelfde plek. Anonimiteit, is wat zijn motto is. Geld laat hij puur overmaken vanuit zijn rekening bij het leger naar de ”Western union” loketten.

Goed, genoeg over Reacher, ben gewoon enorm geïnspireerd door die man. Allereerst lijkt het erg radicaal: geen vaste woonplek, geen bezittingen maar hij geniet wel van een enorm soort vrijheid waar menig Nederlander alleen maar van kan dromen. Niemand maakt hem iets, niemand kent hem ook eigenlijk en omdat hij al die jaren in het straatje van het leger heeft moeten lopen is het nu  eindelijk tijd dat hij zelf het heft in eigen handen neemt. Bij mij is het uiteraard niet zo extreem, wel geniet ik ook van anonimiteit. Ik ben zo’n gek die best in zijn eentje naar een film kan gaan of uit gaat eten. Tuurlijk maakt dit je dan wel tot een vreemde snuiter maar het is een soort vrijheid die ik niet kan hebben wanneer ik bijvoorbeeld al een eigen huis heb met 2 honden, een vrouw en een kind. (geinig dat ik die honden eerst benoem maargoed, valt me nu pas op) 😛

Rondzwerven, met niemand iets te maken heb, alle tijd van de wereld: Heerlijk! Ik denk ook dat dit bij mij zo ontstaan is doordat ik zoals de meeste mensen gewoon van maandag t/m vrijdag bezig ben op de werkvloer en mijn avonden zo snel voorbij zijn dat ik in het weekend ook echt tijd alleen nodig heb. Nu is het in mijn beroep ook zo dat je constant met honderden mensen in aanraking komt en daar heb je soms gewoon genoeg van. Geef mij maar mijn gitaartje, muziek, een spelletje of een leeg vel papier waar ik lekker op kan schrijven. Zo is dat ook hoe de meeste van deze colums ontstaan. Ik loop met een notitieblokje op zak in de avonden of weekend vanalles op te schrijven over waar het nu dan weer over zal gaan 🙂 Ieder zijn hobby zeggen we dan.

Nu is deze column een tikje serieuzer geworden en langer dan de bedoeling was maar ik wilde met jullie gewoon het feit delen dat ik van tijd tot tijd nog wel over dat zwerversachtige beschik, ik zie dat ook terug in mijn vader die uren weg kan blijven in de vrije natuur met zijn trouwe viervoeter erbij 🙂 Want hoe anoniem zijn we nu eigenlijk in Nederland? Al je stappen worden zowat gecontroleerd door pasjes, je mobiel, je mailadres etc. Zeker door de komst van social media kan een beetje internetter binnen enkele minuten heel veel informatie over je vinden. Het is aan de ene kant uiteraard informatie die je zelf wenst te delen maar toch komt er ook veel ongevraagde of onwetende informatie naar buiten. Dingen over jezelf op internet waar je niet eens het bestaan van kent. In die tijd leven we nu en ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen geen prettige gedachte is. Dus wees voorzichtig met een openbare bron als het internet. Google maar eens je eigen naam en geboorteplek ofzo 😉

Volgende week weer een heel ander onderwerp in deze column, geniet nog van jullie zondag 😀
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

2 thoughts on “Zwerven zonder doel

  1. Hallo Tim.. kan het helemaal met je column vinden…ik zoek elke ochtend ook de rust en natuur op..heerlijk om even helemaal alleen met jezelf te zijn. ..wie weet schuilt er in.mij ook wel een zwerver. ..lijkt me overigens wel eens leuk om even van alles verantwoordelijkheid verlost te zijn…wie zal het zeggen. .ik zwerver …het kan….wie weet. ..was weer een geweldige over denking.. groetjes Will.

    1. Hihi, ik denk het wel Will. Volgens mij ervaar je hetzelfde wanneer je zo vroeg aan de wandel bent en dan ook nog die mooie natuurfoto’s maakt. Dat moet je nooit opgeven want ik denk dat het ook voor jou een mooi rustgevend moment creëert om je heen. Wie weet schuilt er in een ieder van ons een zwervertje 😉

      Groetjes Tim

Leave a Reply

