Tijd vliegt, zusje ook bijna

curacao-caribbean

”Tot volgend jaar zussie” hoort ze me zeggen terwijl ze door de schuifdeuren loopt. Het is enorm vroeg op deze dag en met tranen in onze ogen zwaaien we naar mijn zusje. Tranen van vermoeidheid door de korte nachtrust of tranen van geluk omdat mijn stoere zusje zomaar haar dromen na gaat jagen. Ja, stoer, anders kan ik haar nu ook niet omschrijven. We draaien ons om richting de uitgang waar we aan onze terugreis beginnen er moet immers weer gewoon gewerkt worden op deze werkdag. πŸ˜‰

Zoals het verhaal hierboven zou het ongeveer kunnen gaan in de nabije toekomst. We zijn nu enkele weken verwijderd van het moment dat mijn zusje emigreert naar Curacao. Daar zal ze gaan wonen, werken en vooral ook genieten. Een spannende keuze maar ergens ook een heel begrijpelijke keuze. Zoals het leven daar is zo zal het niet op veel plaatsen zijn. De mensen leven daar veel relaxter en kennen minder stress en drukte dan die gekke Nederlanders hier. We hebben in ons koude kikkerlandje een cultuur ontwikkelt (of een cultuur die ons opdraagt) de benen onder ons lijf te rennen en in die zin ons leven voorbij te rennen. We werken van 9 tot 5, doen erna boodschappen en de meeste mensen zitten ‘s avonds wat voor de televisie te hangen, wachtend op de volgende dag waar dit patroon zich weer tot in den treuren herhaald. Niet iedereen gelukkig maar veel mensen zullen zich hier wel in herkennen. En ik? Ik ben ook iemand die enorm vasthangt aan structuren en patronen maar ook wel in die zin dat ze me houvast bieden tot het autistische eraan toe. In Curacao zou ik dan ook echt niet passen qua mentaliteit en leefwijze. Maar mijn zusje? No problem, als er iemand is die zich zo kan aanpassen en daar goed kan leven, dan is zij het wel. πŸ™‚

Het begon allemaal wat jaartjes geleden, mijn zusje ging een jaar op buitenlandstage en zoals je de verhalen wel kent (lees: programma’s als ”all you need is love”) kon het niet uitblijven of mijn zusje zou daar haar liefde tegen het lijf lopen. En jawel hoor, na een paar maanden kregen we via skype (we leven immers niet meer in de tijd van briefpost) het nieuws te horen. Ze was verliefd en zag zich wel voor langere tijd op het eiland wonen. En zo geshiede.

Nu gaat het leven anders uitzien. Zoon werkt en leeft in Heerlen, ouders wonen in Reuver en zusje woont in Curacao πŸ˜› Wat zullen mams en paps een rust krijgen in die situatie zeg, vergeleken met eerst 2 en later 1 kind thuis. Als ik mijn ouders was zou ik gewoon lekker relaxt gaan leven, veel uiteten en dingen doen waar je eerder geen tijd voor had πŸ˜‰ Hoe dan ook, volgend jaar ziet het er naar uit dat ik dan mijn eerste echt verre reis ooit ga maken. Het blijft uiteraard een geweldig vakantie adres en voor mij de eerste keer dat ik zo’n blauwe zee aantref en dan dit keer niet via foto’s maar in reallife. Ik wil er leren duiken met een duikfles en vooral de cultuur leren kennen. Wat zal me dat een inspiratie geven om over te schrijven. Gelukkig weet ik dan ook wel raad met een fototoestel om alle momenten vast te leggen voor later. Goodbye koud landje en welkom zonovergoten stranden. Maar zover is het nog niet, we zijn 2014 nog niet eens uit.

Rest mij nu alleen nog mijn zusje alvast heel heel heel veel succes en fun te wensen daar en weet dat ik je zeker kom opzoeken volgend jaar. Nu nog maar even genieten van de momenten dat ze nog in Nederland is. Nog ongeveer 3 weken en dan is het moment al daar. Nog niet aan denken…

4564290565

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

2 thoughts on “Tijd vliegt, zusje ook bijna

  1. Melissa says:

    Geweldig! Heel veel succes, zus van Tim! En Tim; jij gaat er nog vaak genoeg naartoe denk ik πŸ˜€ Wie weer hebben ze daar ook nog mensen zoals jij nodig.. haha

    • Haha wie weet πŸ™‚ Voor mij het belangrijkste om mijn zusje gewoon weer te zien want die periode van september tot zeg maar Februari ofzo, die gaat best lang zijn. But we have SKYPE πŸ˜€ gelukkig maar

Leave a Reply

