Brugge, chocola en bier

Voor de Colin Farrel fans onder ons (In bruges, Seven psychopaths etc.) een zeer herkenbare scène hierboven.
Zoals jullie weten zat ik de afgelopen dagen in Brugge en wat is het toch altijd weer een relaxte plek om te zijn. Ja natuurlijk er zijn veel toeristen maar het heeft niet die hektische uitstraling van bijvoorbeeld een stad als Londen. Verder ben ik helemaal verzot op het belgisch dialect aldaar en dat scoort natuurlijk hoge punten in mijn beoordeling over de stad.

Nu ik wat jaartjes niet meer in Brugge ben geweest werd het tijd om de stad weer eens een bezoekje te brengen. Ditmaal vergezeld door mams die deze stad nog nooit bezocht had. Ik had er al gewaarschuwd voor de honderden chocolatiers en liefde voor kant en bier maar bij het woord chocola had ik haar eigenlijk al zover 😉 Je hebt toeristen en je hebt toeristen in de stad maar wat ik weer het grappigste vond waren natuurlijk weer de hordes japanners die met hun eigen invasie van de stad bezig waren. Ze bekeken de hele omgeving door hun cameratoestel en hierdoor heb ik niet een japanner van een andere kunnen onderscheiden. De reisleidster van deze groep liep met een rode paraplu voorop en een robotachtig geschuifel van deze troep mensen loodste hen meter voor meter door de stad. Als je dacht dat het bliksemde dan had je het mis, de flitsen waren in deze afkomstig van de vele Nikon camera’s die de japanners vasthadden 😛

20140918_18433520140918_202702

We gingen die eerste dag uiteraard meteen aan de wafels, ik met een shitload ijs erop en mam met aardbeien. Wafels in België dat gaat natuurlijk altijd samen. Onafscheidelijk als Brugge en chocola, Reuver en koeien en Heerlen en wietplantages. (Al kan Reuver daar nu ook over meepraten).

De volgende dag was het tijd om sportief te gaan doen en zijn we op de huurfietsen gesprongen om richting Damme te fietsen. Damme, bekend als boekenstadje met zo’n 10 ofwat kleine boekenwinkels waar je voor een schijntje hele leuke boeken kunt kopen. De man die ik wilde opzoeken was vandaag helaas niet thuis, of hij was verhuist dat weet ik niet. Hij bezit ”the loneliest bookshop in town” achter een lange muur in Brugge. Het hele huis staat vol met boeken, reikend tot het plafond en ik noem hem altijd een boekenkluizenaar. Maar hij was er dus niet, of niet meer, en we gingen naar wat andere zaakjes bekijken waaronder ook een hoge toren/kerk waar ik de naam niet van weet:

20140919_114701

Die middag lunchten we op het terras. De gekke therapeut een pannekoek met iets van lasagne-achtige binnenkant (tomatensaus en gehakt met kaas) en mams een pannekoek met aardbeien. Na een fietstocht terug werd het tijd om de fietsen weer in te leveren en richting grote markt te gaan. Hier wilde ik de Belfort toren beklimmen (deze was 3 jaar geleden afgesloten i.v.m. verbouwingen) dus nu was de kans om er eindelijk in naar boven te klimmen. 366 treden waren het (die erna ook weer naar beneden genomen moesten worden) en het was een lekkere training zo op de vrijdagmiddag. Na deze puike prestatie heb ik van bovenaf nog foto’s gemaakt van het uitzicht waaronder deze:

20140919_142916

Terug op de grond vonden we een sjieke ijszaak met Häagen-dasz ijs of hoe je het dan ook schrijft. Gerold, maud’s vriend, die had dit ijs de hemel in geprezen en als ijsliefhebbers moesten mams en ik dit natuurlijk ook proberen. Timmie ging voor een soort van ijskoffie met vanillie roomijs en mams ging voor een espresso achtige koffie met ijs en (natuurlijk) aardbeien erbij. Die avond hebben we de vakantie afgesloten met gigantische hopen steak:

20140919_192748

Nom nom nom.

Brugge, stad van chocolade, kant en bier
Wat hadden we weer plezier
Genieten van japanse toeristen
die Nikon’s uit het water visten
Een boottocht hebben we ook gedaan
maar toen was het weer tijd om terug naar Reuver te gaan

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

4 thoughts on “Brugge, chocola en bier

  1. Hoi Tim….geweldig zo met je moeder op pad. .Quality Time..met familie. ..leuk verslag je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar Brugge. .ben er ook nog nooit geweest. ..fijne zondag. .groetjes Will

    1. Ja ik raad Brugge aan, als je de kans hebt dan moet je er zeker naartoe 🙂
      Al is het maar 2 dagen want dat is eigenlijk ook wel genoeg.
      Greetz

  2. Geweldig verhaal Tim. Ik heb 10 jaar in Belgie gewoond en na het lezen van je bevindingen kreeg ik weer steevast HEIMWEE. Denkend aan al die dingen die je daar opnoemde, ach ik zie en proef het nog allemaal. Blij ook dat ik dit weer allemaal heb kunnen lezen. Ach… waar blijft de tijd,

Leave a Reply

