Blijf jong van geest

how_to_stay_young-986865

”Nu is bij mij de situatie zelfs zo kinds gebleven dat ik samenwoon met een konijn in plaats van een vriendin,,

”Jong van geest dan geniet je nog het meest”, een van mijn meest gehoorde uitspraken deze tijden. Overal om me heen zie ik de laatste tijd veel kennissen samen gaan wonen, trouwen of zelfs kinderen krijgen. Een huisje, boompje, beestje leven als het ware en dat vaak al met een leeftijd van rond de 24 jaar. Als ik naar mezelf kijk zie ik eerder iemand van 20 dan iemand van 25. Niet dat ik er jong uitzie, hell no! Van tijd tot tijd zie ik er denk ik juist uitgeleefd uit. Kwam laatst nog iemand tegen die me op leeftijd wilde schatten, ik maakte uiteraard de fout om voor de open valkuil te gaan:

”Hoe oud schat je me dan”?

”Een jaar of 30-35”, sprak ze.
Eeeeeennnn bedankt… 😛

Nee, vanbinnen ben ik nog een kind en ga ik ultiem op in alle hobby’s alsof ik het voor de eerste keer beleef. Op de werkvloer ook gemakkelijk te herkennen: ronddartelend, zingend en ginnegappend met de patiënten. ”Ben je nou dan nooit moe of een keertje wat minder happy”? Nou mensen, eigenlijk niet. Uiteraard heeft iedereen weleens een off-day, ook ik, maar in het overgrote deel van de dagen vind ik toch altijd wel fun in de dagdagelijkse dingen. En da’s misschien wel mijn geheim, blij worden van kleine dingen. Ik heb hier al eerder over geschreven, over blij worden van een wandeling, van gitaarmuziek of een mooie werkdag waarin alles lukt (geloof me, het kan). Belangrijk hierbij is uiteraard (en dit spreekt mijn innerlijke therapeut) om voldoende te bewegen, gezond te eten en voldoende uren slaap te pakken. Voor mijzelf is dit een uur of 8 slapen, koken (vers) voor 2 dagen vooruit en iedere dag te fiets naar mijn werk. Dat wordt uiteraard een ander verhaal wanneer je in Eindhoven werkt vanuit Roermond ofzo, in dat geval raad ik geen fietstocht aan 😉

Verder denk ik dat het ”innerlijk kind zijn” voor een groot deel bepaald is door mijn vader. Hij is ook altijd een groot kind gebleven. Uiteraard wel bekend met volwassen normen en waarden en een volwassen houding maar op andere momenten gelukkig ook lekker debiel. Alsof hem de hele wereld en mening van anderen niets kan schelen. Een man die zich niet laat beïnvloeden door allerlei buitenstaanders. ”Laat me maar gewoon mezelf zijn”. En daar bof ik mee. Daar lijk ik zelfs wel heel erg veel op. Ook ik trek me van niemand wat aan tenzij ik dit zelf wil. Maak mijn eigen keuzes en ben in de ene situatie volwassener dan de andere. Het is gewoon af en toe heerlijk om kind te zijn en te genieten van alles. Want het is in onze maatschappij zowat een ritme geworden om te slapen, te werken, te eten en weer te slapen. Nee dankje de koekoek, dan ga ik kapot van verveling en eentonigheid. Vandaar dat ik zorg dat ik iedere avond wat te doen heb. Een keertje op stap en gek dansen, elke week schietsport beoefenen, een keer een flinke wandeling maken. Allemaal voorbeelden om zelf wat variatie aan te brengen in de wekelijkse sleur.

Nu is bij mij de situatie zelfs zo kinds gebleven dat ik samenwoon met een konijn in plaats van een vriendin. Dat ik er geen moer om geef of er nu vrouwen in me geïnteresseerd zijn of niet. Dat ik meer plezier heb bij wat gitaarspelen, en me dubbel lachen om mijn eigen ”bloopers” tijdens een opname, dan dat ik bij de zoveelste sociale aangelegenheid plaats neem. Het voelt voor mij als verplichtingen: die is jarig, daar moet je heen, die viert een feest daar moet je heen. Dacht het effe niet, ten eerste hou ik niet van drukte en ten tweede is het voor mij niet relaxt als ik met een zweep van het ene naar het andere feest gejaagd wordt 😉

Anyways de tip voor deze keer is: Jong blijven doe je zelf, en al helemaal op geestelijk vlak. We worden allemaal ouder maar we zijn altijd nog vrij in onze eigen keuzes, hobby’s, met wie we omgaan en meer. En een beetje gek doen is heerlijk, probeer het maar. Kom uit die strakke plooi die je ”volwassen leven” heet en geniet volop! Jullie spiritueel leidend columnist heeft gesproken, uhm, geschreven 😀

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

4 thoughts on “Blijf jong van geest

  1. Rudy Reisig says:

    Blijf zoals je bent en handel zoals je je voelt, altijd. Zoals je dat beschrijft Tim, is het in the USA een rage geworden. “Living your Passion”.

  2. Rudy Reisig says:

    Helemaal waar. Maar wat ik eigenlijk bedoel ligt op een ander vlak, meer dingen doen die je zelf wilt doen en niet meer naar de “verlopen” opvoedingskunsten luisteren van de oldtimers. Over hard werken, met volle overgave en opofferingen Trouwen, kinderen krijgen, huisje bouwen enz.

Leave a Reply

