Goed voer, goede resultaten

healthy 1

”Ons lichaam is notabene niet alleen maar gericht op het voortplanten van onze soort”

Weer te lang blijven liggen, shit. Ik had me als doel gesteld om dit keer wel precies op het moment dat de wekker ging een salto uit bed te maken. Nu scheelt het dat ik een belabberde salto maak als ik het probeer maar het gaat om principes. Als ik me voorneem om op tijd op te staan moet ik dat van mezelf ook gewoon doen.

Bovenstaande zin, zo ging het een hele tijd lang een maandje geleden. Ik bleef te lang liggen en in combinatie met het te laat naar bed gaan had ik dan een aantal dagen in de week dat ik als hersenloze zombie naar mijn werk ging. Niet geweldig voor je resultaten kan ik je melden dus het was hoog tijd voor verandering. Nu ben ik altijd in voor iets nieuws en al helemaal als het mezelf betreft en ik besloot 1 spimpel doel: Gezonder leven. Ja ik ben namelijk diegene die denkt (dacht) dat ‘ie met een uurtje of 6 of 5 per nacht wel genoeg had en dan al zijn hobby’s en werkzaken goed zou kunnen handhaven. No way hosé! Verandering begint bij jezelf en onder dit voornemen heb ik een aantal zaken geregeld: Ik kocht een blender, omdat ik echt vreselijk ben in het eten van fruit (gemiddeld 2 stuks fruit… per…. maand), verder op tijd naar bed gaan en ”on top of the bill”: plezier ná taken. Dus eerst allerlei taakjes als de afwas of poetsen afronden voordat ik het mezelf toe laat om fun te hebben. Streng? Jazeker, maar succesvol. 😉

Nu weten jullie al lang dat ik echt geen healthcoach ben, gezonde voeding hó maar! Op tijd naar bed: not done. Maar gezien het ritme dat ik ontwikkelde kon ik waarschijnlijk niet ouder worden dan een jaar of 50 en daar zit ook niemand op te wachten (behalve de uitvaartverzekering waarschijnlijk). Het drong afgelopen oktober pas echt tot me door toen me opviel dat er in de pauze op het werk echt heel veel mensen zaten met fruit, yogurt en andere gezonde dingen (die ik niet eens herken met mijn gebrekkige kennis over voeding). Een van de aanwezige dames sprak met mij over eten in het algemeen en van het een kwam het ander en besloot ik een blender te kopen. Een vrijgezelle blender van de blokker werd het zelfs, vrijgezel omdat het zo’n klein blendertje is waar je maar 2 porties mee kan maken. Perfect voor mij dus 😉

En toen begon het. Wat gooi je er in? Nouja alles kan in principe. Ik zocht wat rond op het internet en kwam via een kennis (notabene een pokerspeler die zweerde bij groene groentes en fruit) terecht op een mooi lijstje: Iedere dag 2 stuks fruit en later op de dag groene groentes zoals bladspinazie etc. Hij merkte echt verschil in zijn resultaten en niveau van denken als hij groenten in de blender gooide voor een groot toernooi. Had iets te maken met ijzerhoudende voeding geloof ik, achja als het maar groen was en vers 🙂

In die zin is ons lichaam toch wel een heel cool apparaat. Wat je erin stopt, daar krijg je ook resultaten van. Dus gezond eten en gezond bewegen zou je tot hogere prestaties moeten brengen. Ons lichaam is notabene niet alleen maar gericht op het voortplanten van onze soort (hoewel dat ook een leuke functie is en ik rangschik onder het kopje ”beweging”) maar dient ook om ons goed te laten denken en voortbewegen, kortom: prestatie!

healthy 2

En zoals jullie weten vind ik het altijd geweldig om mijzelf te gebruiken voor het experimenten op het menselijk lichaam. In het verleden heeft dit geleid tot tattooages, halsbrekende stunts, elektrische schokken en een missie waarin ik zo lang mogelijk wakker bleef wat resulteerde in een whopping 52 uur zonder slaap! (Al met al inderdaad niet zo gezond als hoe het er nu aan toe gaat). Met dit in acht nemende besloot ik de proef op de som te nemen en dit ”gezond leven plan” meteen in gang te zetten. Ik blender nu iedere dag vanalles, maak flinke wandelingen etc. en het heeft al geleid tot betere resulataten. Enerzijds op het werk met een focus alsof ik 3 therapeuten ben in plaats van 1, als anderzijds in hobby’s als poker en de schietsport waarbij ik in het laatste een ongeëvenaarde score wist neer te zetten voor mezelf 😀

Mijn doordeweeks schema ziet dan als volgt uit:

– 07:00u:                           Wekker en meteen opstaan, radio aan, konijn voorzien van eten en water
– 07:15u – 08:00u:           Ochtendritueel: wassen, scheren, ontbijten (fruitsmoothie, ontbijtgranen met melk, espresso/cappucino),
tas inpakken voor de werkdag, fietsen naar het werk
– 08:15u – 17:00u :          Werkdag met in de middagpauze 4 boterhammen met vlees, kaas of smeersels
– 17:15u:                             Thuiskomst: omkleden/opfrissen, groente door de blender en opeten/drinken, boodschappen doen en erna koken
– 18:30u:                            Afwassen en met konijn spelen
– 19:00u:                           Boterhammen klaar maken voor de volgende werkdag, eventueel de was doen,  fruit in de blender mixen voor de volgende ochtend, relaxen met boek lezen, gitaar spelen of een avondwandeling
– 21:00u:                           Op de schietclub 2x weeks en op andere avonden een paar spelletjes poker
– 23:00u:                           Bedtijd, soms nog ff boekje lezen in bed

In het weekend sta ik meestal rond 09:00u / 10:00u op en heb ik op de zondagen een vaste poestdag om dan alles te stofzuigen, te dweilen en de was te doen.

Hmmmm. Misschien had ik toch healthcoach moeten worden die voor mensen schema’s in mekaar flanst, voor mij is het in ieder geval een succes en zoals ik een vriend al vertelde: ”Ik heb energie voor 30 man” en niets is minder waar. Moraal van het verhaal: Eet gezond, beweeg genoeg en doe ook vooral zaken waar je plezier in hebt. En wat extra fruit en groente kunnen nooit kwaad.

Cheers!
Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

2 Replies to “Goed voer, goede resultaten”

  1. Niet te streng zijn voor je zelf Tim. Gezond leven en structuur is belangrijk maar plezier maken is nog veel belangrijker… En groente is overrated…

    1. True,

      Vrees niet, het is deze structuur die er juist voor zorgt dat ik piek in de dingen die ik leuk vind. En ja, werk valt daar ook onder want dat vind ik ook leuk 😀

      Thanks for the comment 🙂

Leave a Reply

