Shooting!

10815623_755550567871902_486675376_n

Shooting, en dan niet met van die luchtpistolen waar ik normaal mee train maar een heuse fotoshoot aan de hand van grootmeester Rob als ik zo vrij mag zijn. Wat me altijd zo mateloos geïnspireerd heeft is de wijze waarop fotografen, door naar hun omgeving te kijken, al talrijke scenario’s of beelden kunnen oproepen. Iets wat bij ons pokerspelers neerkomt op het scannen van je tegenstanders, de kaarten op tafel en het zien van allerlei mogelijkheden en bewegingsvrijheden om naar de overwinning te manoeuvreren. Ditzelfde is ook zo in de wereld van de fotografie. En daarbij hebben ze nog een aangeboren en getrainde eigenschap op het berekenen en counteren van de lichtinval, iets wat ik met mijn simpel C+M profiel op de middelbare school nooit heb kunnen begrijpen 😉

Toen ik gisteren naar de buurt van Epen en Vijlen kwam voor een fotoshoot, uiteraard de auto volledig in de poets en wax gezet, wist ik nog niet precies op welke locatie we de kiekjes wilden maken. Zoals ik al zei hebben fotografen het in zich om een uiteindelijke foto te visualiseren, een erg toffe eigenschap om te hebben lijkt me 🙂 Ik zag hem turen door de lens, turen door de omgeving, kijkend naar de achtergrond en lichtinval waarna overtuigd wordt gesproken: ”oké, hier moet je gaan staan, zo moet je gaan staan en dáár moet je naartoe kijken”. *klik klik klik* en als een waar machinegeweer werden de foto’s genomen.

10423784_755129291247363_3900989019135792085_n

Groot respect dus voor de fotograaf om de beelden zo levendig neer te zetten. Al heb ik 0,0 model skills in me, heb ik het stijfste, meest harkerige lichaam ooit gemaakt en daarbij nog een kop als een bronstige dekhengst in de wei, dan nog wist deze beste man me goed op de gevoelige plaat vast te leggen 🙂 Ben dan zelf ook enorm blij met het resultaat. Het leukste onderdeel was met stipt bovenaan de foto waarbij ik van een helling naar beneden rijdt en de foto een vervagend karakter krijgt. Ik wil niet weten hoe vaak ik die berg ben opgereden om naar beneden te sturen over éxact de aangegeven lijn en met mijn hoofd éxact goed uit het raampje. Guys, het was het waard en ik kan me geen leukere zaterdaginvulling bedenken als deze.

10836248_755550707871888_702097589_n

Al met al dus niet veel meegemaakt de afgelopen week om veel columnmateriaal te hebben maar het verhaal over de fotoshoot wilde ik jullie niet onthouden 😉 Nu ga ik verder genieten van een luie zondag, opgestart met spek en ei, en zal ik dadelijk de schouders zetten onder het schoonmaakwerk alhier. Mensen, een fijne zondag wens ik jullie en tot spreeks! 😀

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

Leave a Reply

