Koning winter

Nog een weekje en we mogen officiëel over koning Winter praten. Metereologisch gezien start dit jaar de winter op 22 december om 0:04uur maar wie zou dat nou interesseren? De laatste tijd is het namelijk al ijzig koud, komen de mensen bibberend op hun werk (als ze al aankomen met alle motors die afslaan en voorruiten die eerst gebrabd moeten worden). Ondertussen zien de handen van jullie schrijver er ook uit als vellen schuurpapier, gekloofd en getekend zodat bij iedere keer wanneer ik een vuist maak ik weer getijsterd wordt met een openscheurende huid. Winterhanden noemen ze dat, nou dankjewel! Wat er tegen de doen valt is hele vettige zalfjes smeren en hoewel ik geen persoon ben die van zalfjes houdt  neig ik er nu wel naartoe voordat mijn vingers straks op de grond vallen en ik mijn vak niet eens meer kan uitvoeren.

winter

Maar laten we ook vooral de mooie dingen van de winter niet vergeten, zoals uitgestrekte besneeuwde landschappen, liters chocomel en het warm worden voor de open haard. Hoog bij mij in het vaandel staat (vreetzak wat ik ben) uiteraard het kerstdiner. De hele tafel gevuld met lekkernijen waarvan nog met gemak 3 dagen gegeten kan worden. Dit jaar zal het kerstdiner een hele andere wendig krijgen gezien mijn zusje het dit jaar viert vanuit Curacao en er dus op haar plek aan tafel een laptop zal staan met een skypeverbinding (kunnen we evengoed nog zien of ze wel netjes met haar mond dicht eet 😉 ) Curacao, het land waar ik volgend jaar voor het eerst een bezoekje aan breng, witte stranden, blauwe zee, en zon, veeeeeel zon. Maar we dwalen af want het is vandaag een wintercolumn en geen zomercolumn dus mijn gedachten aan Curacao moeten nog maar even in de parkeerstand worden gezet.

Als we het over kerst hebben dan hebben we het ook over de jaarwisseling. Hét moment voor een gekke columnist als mij om extra goed op te letten op wat voor onkul mensen zichzelf weer beloven en niet nakomen 😛 . Waarom jezelf zaken als ”stoppen met roken” opleggen om dan in Februari weer als ware kettingroker terug te komen? Waarom ”minder drinken” als je naar een paar weken geen alcohol toch weer begint te trillen van gebrek aan de goudgele rakkers? Nee, ik lach erom al die ”goeie voornemens”. Als je echt gedrag of gewoontes wilt aanpakken doe dat dan bij voorkeur níet tijdens de jaarwisseling maar kies een moment uit dat het jou uitkomt. Veranderingen in gedrag zijn namelijk alleen mogelijk met gedegen voorbereiding, vooruit planning en je lichaam langzaam blootstellen aan die verandering. Linea recta: ”ik stop” zou dan ook amper effect hebben voor de lange termijn.

Zo te zien begint mijn psychologische persoonlijkheid het weer over te nemen dus wordt het tijd om een einde aan de column van deze week te breien (haha breien, ook iets wat door veel mensen in de winterdagen weer wordt opgepakt). Ik kan niet breien want ik vrees te veel voor lichamelijke verwondingen aan mij, mijn omgeving en meubilair in de buurt. En om dus te voorkomen dat het bankstel als een speldenkussen komt uit te zien zal ik de breinaalden niet ter hand nemen.

Geniet van de winterdagen, kleed je warm genoeg zodat je niet een maand snotterend naast je partner in bed ligt (zou ze waarderen) en dan schrijf ik jullie weer in de volgende editie van Tim’s Talk 😀

Cheers en brrrrrrrrrrrrrrr,

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2014

Leave a Reply

