Zorg goed voor jezelf

aaaa

Een simpele spreuk maar voor sommigen een o zo moeilijke levensbenadering. Ik benader het zelf altijd met de volgende woorden: ”Zorg goed voor jezelf, anders kun je ook niet voor een ander zorgen”. Wat ik hiermee bedoel heeft niks te maken met gezond leven als in bijgelovige shakes, kinoa zaden en weet ik veel. Nee, ”fuck Sonja!” Het is gewoon de simpele benadering van dingen doen die je aan het lachen brengen. Mensen zijn altijd maar zo druk op zoek naar geluk, zo vol op speurtocht naar gelukkig zijn, een onbegonnen zaak wanneer je dagelijks niet eens kan genieten van kleine dingen.

Hoeveel van jullie maken plannen voor de toekomst? Ik zeg niet dat dit verkeerd is maar veel mensen komen er helaas te laat achter dat ze zo veel bezig zijn geweest met hun toekomst plannen dat ze nooit echt geleefd hebben. Er zijn er die een goede baan willen, dan gaan doorstuderen, een huis kopen, kinderen enzovoort. Voor je het weet ben je 30+ en heb je misschien helaas niet echt genoten van de meest belangrijke helft van je volwassen leven, daar waar je nog in de bloei van gezondheid bent en alles kan ondernemen wat je graag zou willen. Ik wil later niet op de bank zitten en als oudere terugkijken op mijn leven en vervallen in: ”Had ik maar” of ”Waarom heb ik toen niet…”. Om dit te voorkomen is het juist nu al, op jongere leeftijd, van belang dat je jezelf omringd met hobby’s en mensen waar je veel plezier en geluk uit haalt, voordat het te laat is 😉

Als je zelf dingen doet die voor jou belangrijk zijn: reizen, een boek lezen, een competitieve hobby uitvoeren dan geeft dit alles je een veel gelukzaliger gevoel dan dat je zelf alleen maar bezig bent met het plannen van deze bezigheden. Ik zou bijna zeggen: minder plannen en meer gewoon gaan dóen 🙂 En zoals ik al in eerdere columns schreef is het hierbij van belang om ook goed aan de innerlijke mens te denken. Vermijd teveel stress, vermijd dat je 0% vrije tijd hebt en let vooral ook een beetje op je voeding en je beweging. De meeste lezers die ik hier heb, zitten nu in de bloei van hun volwassen leven en ik kijk er vaker scherend naar hoeveel stellen nu al na het avondeten op de bank ploffen en als luie aardappelzakken wachten op bedtijd. Saai! Als je deze spiraal maar blijft herhalen kom je er steeds verveelder, vermoeider en misschien zelfs geïrriteerder vanaf. En maar te zwijgen over de talloze gevallen overgewicht die maar toenemen in ons Nederland. Je fysieke en conditionele mogelijkheden bouwen steeds verder af tot het punt waarbij je dus totaal futloos bent. Voorkom dit!

Neem je voor om bijvoorbeeld een simpele wandeling te maken in de avonduren, of 2x weeks een hobby uit te voeren of gewoon willekeurig in een weekend eens een klein tripje te maken. Doorbreek de sleur, blijf gezond en doe wat je leuk vindt zonder maar ”te leven om te leven”. Want het leven gaat veel te snel voorbij, maak er wat van en maak er een gelukkige ervaring van! 😀

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2015

2 thoughts on “Zorg goed voor jezelf

  1. Dit is zo waar wat je daar in je column zet. Geniet van het moment. fijne en mooie zondag Tim en volgers. Groetjes Will

Leave a Reply

