Keuzes

Rianne-choices-maart

Kiezen staat vrij wordt zo makkelijk gezegd maar is dat ook echt zo? Onze keuzes zijn met name afhankelijk van jezelf, van anderen, van je gevoel, van je ideeën voor de toekomst en ga zo maar door.

Ik heb de laatste jaren veel verschillende keuzes gemaakt, ook een deel móeten maken, en terugkijkend ben ik er best wel tevreden over geweest 😉 Maar in die tijd heb ik ook mensen ontmoet die niet konden kiezen of erger… Die een ander voor zich lieten kiezen. Niks lijkt mij dus erger om te hebben dan keusloos door het leven te gaan, altijd op de achtergrond te leven waarbij anderen de keuzes voor je maken. Goed dat gaat er bij mij gewoon niet in, maar misschien is het voor een ander wel heel normaal.

Kiezen is een veelbesproken onderwerp, soms weet je gewoon wat een goede beslissing is maar wordt het ook lastig gemaakt door allerlei randzaken. Kwets je er niemand anders mee? Wat heeft dit voor resultaat op de lange termijn? Denk er maar eens over na… Hoe vaak dat ik niet mensen hoor over ”Wat hebben we het weer druk dit weekend, maar liefst 3 feestjes!” Ja hallo lieve lui, in mijn ogen doen jullie dit jezelf aan en vaak voelen diegene zich bezwaard om dan een en ander af te zeggen. Het is gewoon ook hier weer een kwestie van keuzes maken. Ga je puur voor jezelf liever een rustig weekend tegemoet of wil je je toch weer van je sociale kant laten zien en ga je dan maar langs alle feesten in dit verhaal? De keus is aan jou! Nu ben ik uiteraard een gevoelloze hork en zal ik 99% van de keren kiezen voor een rustig weekend voor mezelf, stik maar met jullie feestjes, ik voel me meer op mijn gemak met een boek, een spelletje of wat huisdieren om me heen 😉 Kan misschien nog wel eens schrijven over dat dieren vaak makkelijker in de omgang zijn dan mensen maar dat is weer een heel ander verhaal.

Moraal van deze korte column is: Kies wat je wilt maar kies waar je achteraf de minste spijt van gaat krijgen. Daarbij, wees ook niet bang om eens totaal een andere keuze te maken, een keuze die misschien  normaal niet in je straatje past. Ook hierdoor zul je innerlijke groei doormaken en er als een wijzer mens uit komen. Met mij als voorbeeld: ik stoot me iedere week tig keer aan allerlei spreekwoordelijke stenen maar wordt hier wel wijzer van. Het blijft een kwestie van beslissen, evalueren en de beslissingen voor de toekomst aanpassen 😉 Easy toch?

Geen idee waar ik jullie deze week nog meer lastig mee kan vallen dus we laten het hierbij. Mijn KEUS om de column van deze week hier te stoppen hahaha 🙂

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2015

2 thoughts on “Keuzes

Leave a Reply

