Humor en lachen is het beste medicijn

aaaa

Een pure lach, niets is beter
om de zon weer te doen schijnen
te genieten van alles wat er is
om iets wat je hebt gemist

Een pure lach, het brengt mensen samen
om weer te genieten
weer te delen
over de vloer te rollen van de krampen

Weet dat je dan,
niet met alles alleen hoeft te kampen

Gewoon een gedicht – Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2015

Lachen is gezond, we zeggen het zoveel maar volgens mij doen we het te weinig. Ik ben daar zelf ook schuldig aan geweest, zeker de laatste tijd. Het is goed om vanuit onverwachte hoek dan eens een wake-up call te krijgen, een glimlach uit het verleden die je doet inzien dat de tijd zรณ snel voorbij gaat. Voor je er erg in hebt ben je weken of maanden verder en heb je veel mensen niet meer zo vaak gezien als je zou willen. ”Connecting with people is so important these days” heb ik eerder al eens geschreven. Hierbij ging het er om dat in de huidige wereld van social media en internet het leven voorbij raast als een hoge-snelheidstrein. Zo snel dat we met veel mensen contact verliezen of juist alleen maar oppervlakking contact houden. Het is juist goed om in deze hektiek veel meer te praten met elkaar, in levende lijve en zonder die elektronische toestanden.

Met name eind vorig jaar waren nou niet echt de fijnste perioden voor me, wie weet lag het wel aan al die duistere dagen of i don’t know, je hebt je dag (of je maand) gewoon eens niet. Kan gebeuren. Maar hoe belangrijk is het dan om je juist niet voor anderen af te sluiten? Het wordt een proces waarbij je er zelf niet altijd erg in hebt dat het gebeurd. Tijd voor actie dus moest ik gedacht hebben toen ik besloot weer met wat vrienden af te spreken die ik in sommige gevallen echt al maanden niet had gesproken.En misschien hadden deze vrienden het ook zelf door en wilden ze me een hand aanreiken om weer wat zonlicht binnen te laten schijnen. Hoe dan ook: bedankt! ๐Ÿ™‚

En juist dit soort mensen heb je nodig. Het soort mensen waarmee je dezelfde soort bizarre humor deelt, waarmee je eens een hapje kunt gaan eten of waarmee je muziek kunt luisteren. Ik zou bijna vergeten zijn hoe goed het is om dingen samen te delen, samen te ervaren. In tijden had ik niet meer zo gelachen om de meest willekeurige gekte. Ik liep zelfs met een goede vriendin door het centrum en ik zou zweren dat de binnenstad van Heerlen dacht dat we knetterstoned waren. Alleen maar ge-schaterlach, onkul en proestgeluiden vulden de straten. En alles wat me maar hadden gehad was 1 klein glaasje wijn. Daar moet om de een of andere reden iets in gezeten hebben of waren wij het zelf die ons lichaam en hersenen vulden met een opwekkende stof? Het moet haast wel het geval zijn geweest. Zรณ erg zelfs dat we een andere twist aan het woord druggs gaven. Juist ja, druggs met 2 g’s! In onze lachbui spraken we over dat de jonge puberende vrouwen nu alleen nog maar interesse hadden in Drank en Uggs. Druggs dus ๐Ÿ˜› Het klinkt nu totaal niet hoe ik het hier schrijf maar ik kan jullie vertellen: it sure was funny as hell when we discovered this joke ๐Ÿ˜€

Op dat soort momenten besef je je wie de juiste mensen om je heen zijn. Een goed teken: die mensen die je soms weken of maanden niet ziet, en wanneer het dan wel zover is, het lijkt alsof jullie elkaar gisteren nog gezien hebben. Wonderful! Het mooie is dat al deze ontmoetingen, al deze interacties blijvende herinneringen achter laten wat weer gespreksvoer oplevert voor een volgende keer. Hoeveel geinige gesprekken beginnen niet met ”Weet je nog, die keer dat we…?”

bbb

Hoeveel medicijnen er ook op de markt zijn, humor is het beste medicijn! Juist wanneer je weer kunt lachen, interactie met mensen hebt, pas dan kun je weer echt genieten van alles om je heen. En dan komen die schaterlachen en proestbuien weer vanzelf!

Be happy people! En geef om de mensen om je heen. Want samen is het veel leuker vertoeven dan alleen ๐Ÿ˜€
Blijf wie je bent.

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2015

2 thoughts on “Humor en lachen is het beste medicijn

Leave a Reply

