Over jagers en kerst

104-jagen-voorjaar-03

Deze column wordt mede mogelijk gemaakt door een idee van mijn vader

Kijk eens wat een lekker mals haasje daar door het veld huppelt, mmmmmm. Zoals jullie weten ben ik zelf eigenaar van een konijn als huisdier en moet ik er niet aan denken om hem op te eten (tenzij ‘ie me nog een keer durft te bijten, dan verdwijnt hij zonder pardon onder een deksel op het fornuis). Maar eerlijk is eerlijk, niets smaakt lekkerder dan een vers konijntje in het zuur, op uiteraard limburgse wijze / grootmoeders wijze of whatever. Als je uren erna flink naar de wc moet en de dag daarna nog een konijnensmaak in je mond hebt dan was het receprt geslaagd 😉

Nu weten jullie dat mijn vader veel tijd en passie steekt in het trainen van jachthonden. Zelf heeft hij vader en zoon honden Ivan en Nox, 2 heidewachtels (Ook wel kleine Münsterlander genoemd). Nu zijn ze beide allesbehalve klein maar dat komt waarschijnlijk door alle training en spierkracht die ze opdoen met de oefeningen. Ja een ware fysiotherapeut valt dat uiteraard op, ook bij dieren.

Nu staat kerstmis weer voor de deur en velen van jullie zouden denken dat we dan een lekker verse haas of konijn schieten om te laten sudderen op een matig vuur. We maken daarbij de zure saus en laten alles lekker pruttelen voor een tijdje. Ja dat denken jullie, toch? Nou niks is minder waar. Mijn vader is namelijk zoveel ”jager” dat hij meer geniet van het wandelen met de hond, voor de show het jachtgeweer meeneemt, maar gewoonweg de hond lekker laat uitrennen. ”Heerlijk zo vrij in de natuur, ontspannend voor de hond en voor mij”. Wat dit nu betekent voor het kerstdiner? Nou, paps loopt gewoon (in groene jachtoutfit) naar de dichtsbijzijnde Jan Linders supermarkt, koopt daar 2 kant en klare bakjes ”konijn op limburgse wijze” en klaar is de jacht! 😉

En lekker dat die smaakt!

Dan rest mij uiteindelijk om jullie allemaal fijne kerstdagen te wensen, en tot ziens in 2016!

samboe

p.s. Bij het schrijven van deze column zijn geen dieren verwond, wel is er een blikje amstel bier met het hagelgeweer bestookt 😉

Tim Theo Martin Nelson Hendriks (c) 2015

2 thoughts on “Over jagers en kerst

Leave a Reply

