Morgen begint mijn 3e WPTN avontuur in HC Valkenburg

Laatste dag voorbereiding op de toernooiweek. #WPTNValkenburg ♤♡♧◇ Vamos🐧

(Updates kunnen gezien worden via Twitter (@Fysiotimpoker) http://twitter.com/fysiotimpoker
Ook voor mensen zonder Twitter account, tweets staan openbaar.

WPT-National-Valkenburg CnQC6LOWEAAXm0F.jpg large wptnvalk2016schedule flowchart

Follow me @:
Skype: tim.hendriksfysio
Twitter: http://twitter.com/FysioTimPoker
Youtube: http://www.youtube.com/c/timhendriksgitaar
WordPress: https://fysiotim.wordpress.com/

Mentale focus tijdens het dagelijks leven

4_csO nee hè, niet weer een column van Tim over mentale focus, hadden we die niet al eens gelezen? Komt ‘ie weer met z’n mental toughness en mental focus en gezond eten en bla bla bla. Lees vooral deze column niet als je zo reageert 😉

 It’s true, een tijd geleden publiceerde ik al een stukje over mentale focus en het belang van voldoende lichaamsbeweging in combinatie met een gezond voedingspatroon. Juist, dat zegt de gast die iedere week naar de pizzeria gaat maar let wel: het is maar 1x per week dat deze gast pizza gaat halen. De andere dagen, zeker 4-5x per week, kook ik zelf vers mijn maaltijden. Pokerspelers eten altijd ongezond? Ja, het merendeel wel maar het hoeft niet. En daarbij heb ik uiteraard nog een normaal werkleven van ruim 36 uur per week dus ik krijg mijn dagen wel om en daar hoort gewoon voldoende brandstof bij en dit wil je dan weer in je eten terugzien. 😉

Nou, terug naar mijn meest favoriete onderwerp: het brein en zijn eigenschap om mentaal sterk te groeien. Mentaal sterk met een ongelimiteerde energiebron, een bron die focussen op een taak of hobby eenvoudig maakt. Helaas is het verre van ongelimiteerd en dienen we ons brein en lichaam te voeden (ook letterlijk) met positieve voedingsmiddelen , gedachten en motivatie. Je moet het zien als de batterij van je smartphone, in de ochtend is die geladen met 100% maar in de loop van de dag (sommige leeftijdsgenoten binnen een paar uur) neemt dit getal af naar uiteindelijk 0%. Je hersenen starten na een goede nachtrust ook op die 100% , oké het kan sommige dagen minder zijn maar daar is dan wel een oorzaak voor, maar naarmate de dag vordert gaan er steeds %% af van je concentratie- of denkvermogen. Je lichaam wordt moe, heeft weer voeding nodig of gaat zich in bepaalde momenten zelfs vervelen bij gebrek aan stimulus.

In eerdere columns heb ik geschreven over het effect van iemand’s staat van paraatheid (”arousal”) en hoe dit verandert bij een bepaalde input (bijvoorbeeld een stress- of actieprikkel). Ter herinnering deze afbeelding als simpel voorbeeld:
p_p_curve

Kort samengevat, en dit is overigens de meest simpele afbeelding die ik vond: hoe meer druk hoe hoger je ”performance” level. Maar té veel druk en je prestaties kelderen juist weer. De ”pressure” werkt in deze dus deels als trigger om te presteren. En nu wil ik niet verkondigen dat je maar de hele tijd druk op je hersenen moet loslaten om dit te laten functioneren, verre van. Maar te weinig druk en er komen überhaupt geen prestaties.

Nu heb ik mazzel dat ik zelf nogal een tikje getikt ben in het volgen van patronen. Zo sta ik bijvoorbeeld op eenzelfde tijdstip op, doe dezelfde handelingen en ga op dezelfde tijden naar bed (op de meeste dagen). Daarbij zal ik bijna nooit drastisch vroeger of later avondeten en heb ik zelfs mijn ”voedingsschema” voor welk gerecht ik die week op welke dag bereidt. Saai? Misschien. Autistisch? vast wel, maar op mij heeft het een positief effect. (En daarbij ben ik niemand tot last want ik woon alleen). Deze patronen worden in veel studies naar peak performance ook wel ”habits” genoemd, ook wel gewoonten. Uiteraard maken ze onderscheid tussen good and bad habits zoals bijvoorbeeld sporten versus roken. Waarbij je dat laatste maar het beste kan vermijden 😉

Het idee is dat deze ”habits” zo ingeslepen zitten in je dagelijks ritme en patroon dat ze amper energie kosten. Misschien hebben jullie weleens meegemaakt dat je naar je werk reed met de auto en op een gegeven moment ineens op je werk was en je zowat de hele autorit niet meer kon herinneren. Of misschien fietste je naar de middelbare school als scholier: dag in, dag uit en was je zonder er bij na te denken ineens op school. Hele flarden van die reis kon je mentaal niet meer herinneren of ophalen, het gebeurde op de automatische piloot. En dat is nou juist de kracht van een ”habit”. Zonder er bewust mee bezig te zijn kosten deze zaken zo weinig energie dat je hersenen deze taken op de automatische piloot doen. Zo vergt het bijna 0% van je interne batterij voor die dag.  En laat mij nu het geluk hebben dat ik bijvoorbeeld een ”habit” ontwikkeld heb in strijken en stofzuigen! 😉

Stel nu dat je overal een ”habit” van kon maken zodat je hele ochtendritueel geen enkele moeite kostte. Weet je wat? Dat kan, en het is ook in verschillende studies al gebleken effectief te zijn. Al kan een habit alleen ontstaan uit voldoende inslijping van een patroon en voldoende ”beloning” voor dit patroon. Je hersenen vuren dan weer allerlei happyness stofjes af zoals endorfines of oxytocine maar daar wil ik nu even niet te diep op in gaan. Ik ben er vrij zeker van dat google uitkomst biedt voor de meer geïnteresseerden onder jullie. Zoek maar eens op het integreren van ”habits” en de combinatie met beloning en inslijping. Gaat vast lukken!

Mijn ”hoekstenen” in de gemiddelde week zijn:
– Voldoende slaap
– Gezond eten
– Voldoende beweging
– Lichte fitness oefeningen / eventueel via een workout app
– Meditatie en Mental imagery/rehearsal (levensecht inbeelden van bepaalden beelden of gebeurtenissen etc.)
– Een gezonde afwisseling tussen werk en hobby’s
– Tijdens momenten van concentratie zoals bij poker of in de schietsport: diepe ademhaling / buikademhaling. (hier schreef ik van tevoren in eedere stukken al over, waarbij je met ademhaling je hersenen weer tot rust kunt brengen en ongewilde emoties of stress afvoert).

untitled

En juist die hobby’s zijn enorm belangrijk om mentaal te pieken. Als ik voor mezelf spreek: ik zou dood gaan als ik alleen maar dag in / dag uit naar het werk ging en de rest van mijn uren vulde met tv kijken of ”nietsnutten” op de bank. Nee begraaf me dan maar alvast, of cremeer me da’s goedkoper. 😉 Nee. Ik vind het juist prettig om naast je werkleven tal van andere zaken te ondernemen. Dit prikkelt je brein weer en maakt het mogelijk om heel veel kennis te vergaren en nog verder te pieken op mentaal vlak.

Om even enkele weken terug te blikken. Ik had wat meer vermoeiendere weken achter de rug en besloot de interne batterij (daar hebben we hem weer) op te laden. Hiervoor vind ik het fijn om een dagje te gaan zwemmen , al dan niet in combinatie van een sauna bezoek. Nu hebben we gelukkig een thermaal bad en saunalandschap in Valkenburg en daarheen ging mijn tripje dus ook. Zo’n dag dat je even helemaal niets moet, aangevuld met een ontspannen massage en je kunt de wereld weer aan. En of ik de wereld weer aan kon, het viel meteen op in mijn hobby’s. Nadat ik zatedag gerelaxt had besloot ik  ‘s woensdags een potje te gaan kaarten in een lokaal kroegtoernooitje in Maastricht. En warempel, ik werd 2e. Ik nam de juiste beslissingen, wist alle losse eindjes aan elkaar te knopen en presteerde voor mijn doen gewoon heerlijk hoog. Het zijn van die avonden dat ik spreekwoordelijk door de kaarten van mijn tegenstanders heen kan kijken. Dat ik een ”move” zie aankomen voordat mijn tegenstander deze überhaupt uitvoert. Juist, ik was ”in the zone”. Na die 2e plek was een kleine 18 uur later een zelfde soort toernooitje in Heerlen en nu werd het nog gekker, ik werd 1e. Een back-to-back prestatie zoals wij pokerspelers dat noemen. Ook hier zaten we weer volop ”in the zone”.

En natuurlijk is er in dit kaartspel een knoeperd van een geluksfactor aanwezig. En natuurlijk hebben we daar maar beperkte invloed op maar het wordt nog mooier. Ik zag deze verandering in prestatie niet alleen in het kaartspel. Nee. Ook in mijn andere hobby (de schietsport / luchtpistool) zag ik een klein wonder gebeuren. Na maanden mijn score niet over de 357 getild te krijgen lukte het me vorige week maandag ineens deze te verhogen naar 361. En nu lijkt dit als maar een paar puntjes maar juist die kleine  aantal puntjes zijn erg zwaar om op te hogen. Het komt hierbij neer op ruim een ”9” gemiddeld schieten waar een ”10” de roos is. Dus jullie kunnen wel begrijpen dat ik in mijn nopjes was en ben. Zie ook hier weer de mentale beloning voor alle werk die je er al die tijd van tevoren in gestoken hebt. Een mentale beloning is een heerlijke beloning, geloof me.

Zo had ik onlangs nog de discussie over ”talent” met een van de pokerspelers. Hij belde me op mijn skype en we hebben over allerlei pokerzaken en toernooitjes gepraat. En hij vroeg me of ik dan een bepaald ”talent” had ten aanzien van het pokerspel. Ik antwoordde vrij laconiek: ”Talent? , welnee, ik werk gewoon veel harder dan mijn tegenstanders”. Ik studeer een aantal avonden per week vrij heavy op de pokertheorie en maak  berekeningen, daarbij heb ik nog wat trainingsgroepjes en zijn er natuurlijk veel informatieve trainingsvideo’s te vinden op internet.

En nu bedoel ik ook niet persé talent in alleen het pokerspel. Hetzelfde geldt ook in de schietsport of voor mijn part in golf of het bakken van een taart. Wil je continu prestaties laten zien en het beste uit jezelf halen dan kun je niet anders dan veel oefenen, steeds je grenzen verleggen en vooral jezelf ook positief beïnvloeden. Zie hier weer een deel beeldvorming of meditatie in combinatie met een verder gezond leven. Ik hoef echt niet te proberen om een avond flink te gaan stappen en de dag erna te verwachten dat ik in het pokerspel of in de schietsport uitmuntend presteer. Dit is vrijwel onmogelijk en zelfs desastreus voor je prestaties. Daarbij geloof ik ook dat ”habits” zoals alcohol of roken en zelfs drugs alleen maar ten nadele zijn van je mentale capaciteit en ik raad ze dan ook af.

En nu is deze column weer uitgegroeid tot een van de grootste van dit jaar, wellicht wel van de hele ”Tim’s Talk” reeks maar het zij zo. ik wilde dit kwijt en met jullie delen. En vergeet niet wat ik altijd zeg: ”Vamos”. En natuurlijk: ”Believe in what you do & do what you believe in”. 🙂

Peace!

Tim Theo Martin Nelson Hendriks

Follow me @:
Skype: tim.hendriksfysio
Twitter: http://twitter.com/FysioTimPoker
Youtube: http://www.youtube.com/c/timhendriksgitaar
WordPress: https://fysiotim.wordpress.com/

Video

#21 FysioTimPoker – September 2016 update (Video)

#SharksOnTour #WPTNValkenburg #FysioTimPoker

Vooruitblik op de World Poker Tour Valkenburg 27 sept – 02 okt.
Terugblik op de Estrellas Barcelona (ik was daar niet, een aantal spelers van de #SharksonTour groep wel) en wat shoutouts naar de poker community. See you @ Valkenburg 🙂
Follow me @:
Skype: tim.hendriksfysio
WPT-National-Valkenburg CnQC6LOWEAAXm0F.jpg large wptnvalk2016schedule