Hitting The Gym

fitness-motivation-quote-6

Zoals jullie afgelopen week konden zien op mijn social media pagina’s heb ik nogal veel de woorden ”Hitting The Gym” gebruikt. Er gingen al snel geruchten dat mijn accounts gehackt waren want het kon toch niet zo zijn dat Tim Hendriks ineens weer aan het sporten was geslagen? Nou, ik kan jullie geruststellen, (of juist niet) mijn social media accounts werken nog prima hoor 😉

Wat jullie wellicht wel wisten is dat ik altijd wel bezig was met lange wandelingen in de avonduren. Maar… toen de temperaturen daalden tot een niveau waarbij mijn mannelijke delen onvindbaar werden door de kou, toen was het moment daar om een nieuwe twist te geven aan het begrip: bewegen. Zodoende ben ik op een zaterdagochtend (!) bij de dichtsbijzijnde sportschool naar binnen gewandeld (met wederom verkleumde edele delen) om me aan te melden als nieuw lid. Ik had het gehad met wandelen in de kou, en daarbuiten bouw je zo niet echt nieuwe spierkracht op. Een week later had ik er al een rondleiding, een groepsles, 2 oefensessies en een sessie met mijn personal trainer op zitten! Kijk, zo doe je dat dus. Geen losse plannen maar ook meteen daden!

Maar waarom deze plannen niet jaren eerder uitvoeren? Waarom begin 2017 hier een start mee maken? Ben ik ook mee gegaan in de goede voornemens hype? Misschien wel. Maar ik verklaar het natuurlijk weer anders. Daar waar ik vorig jaar begonnen ben met iedere dag stukken fruit, smoothies maken en genoeg dagstructurering (tot op het ziekelijke af) daar zag ik al snel positieve effecten in mijn vermogen tot onthouden, plannen en concentreren. Zowel in mijn hobby’s als ook op de werkvloer heb ik afgelopen jaar enorme sprongen gemaakt in met name die aandachtsspanne en focus. Daarbij heeft alles natuurlijk ook een link met mijn pokerhobby. Zo kwam ik afgelopen jaar meermaals in contact met poker professionals als Jonathan Little die zworen op fitness om hun mentale energie en concentratie op te bouwen. Ook tijdens de schietsport merkte ik nogal een achteruitgang in scores, natuurlijk hebben we het seizoen afgesloten met een mooie 3e plek maar toch ervaarde ik een flinke vermoeidheid in mijn schouderspieren, een gebied waarvan ik dacht dat ik er wel reserves genoeg had zitten. Echter, het bleek dat ik daar in spiermassa deels was afgenomen, in zekere zin: er was niet (genoeg) specifiek getraind op die spiergroep. En laat die spieren nu cruciaal zijn voor het stabiliseren van het luchtpistool. Dit na een vervelende griep voor het wedstrijdweekend als ook het niet op tijd 100% herstellen en daar heb je je probleem!

20150124215627-c71791b1

Dus ja, wat had ik te verliezen? Behalve natuurlijk een berg pokergeld of een gevaarlijke stijging in mijn stress-level. Omdat beide opties me niet zo aantrekkelijk leken dacht ik: ”waarom niet?”. Ik deed mijn onderzoek en kwam inderdaad uit op veel bronnen die positieve effecten zagen tussen hoge energetische lichaamsbeweging en prestaties. Daarbij ook effecten als betere concentratie, je beter voelen en zelfs een afname in de kans op ziekten zoals dementie. Iets wat zeker de laatste jaren veel vaker voorkomt in onze bevolking. Kortom: bewegen is gezond. Daarbij is het ook vreemd als een fysiotherapeut als ik tegen zijn patiënten de nadruk op lichaamsbeweging blijft leggen zonder er zelf een echt fit leven op na te houden. Tuurlijk deed ik mijn wandelingen en bleef ik niet te lang zitten maar bij zaken als pokeren of columns schrijven achter de laptop (hihi) zit je toch langer op je kont dan gewenst. Nu is dat bij pokeren niet zo erg want daar verdien je op lange termijn nog geld mee, columns zijn dan puur gratis en voor de fun. Iets wat natuurlijk ook helemaal prima is 🙂
Deze week heb ik thuis nog geen 2 uur doorgebracht voor het computerscherm, een best wel laag getal voor mijn doen. Natuurlijk heb ik op het werk wel een aantal uren moeten zitten om aan alle verslaglegging en rapportage eisen van mijn beroep te voldoen. Wellicht dien ik nog eens een plan in om alle rapportages te typen achter een ”standing desk” terwijl je op je sportschoenen over een loopband loopt. 😉 Denk niet dat het management hier op zit te wachten…

Maar hoe gaat dit idee nu tot uitvoering gebracht worden? Nou, gelukkig heb ik meteen deze eerste week al hulp gekregen van mijn personal trainer en zijn we zo tot een full-body workout gekomen die me per sessie ongeveer anderhalf uur gaat bezighouden. We hebben oefeningen voor de schouderspieren, rugspieren, beenspieren en zelfs buik en billen. Zowel apparatief als op de vloer met gewichten. Daarbij zal ik ook deelnemen aan hun functionele trainingsgroepen en het befaamde buikspier kwartier. Hier heb ik afgelopen dinsdag al van mogen ”genieten”. Jullie raden het al, ik kon na een minuut of 10 het tempo (zonder rustpauzes erbij) niet meer bijbenen en heb nog 2 dagen met spierpijn rondgelopen. Het kwam zo ver dat ik na het einde van de sessie niet eens meer rechtop kon zitten. Dus ja, zo vertelde mijn lichaam, in dit deel was toch flink wat opbouw in kracht gewenst.

Dus ja, dit gaat me anno 2017 flink bezighouden. #HittingTheGym zien jullie nog veel voorbij komen. Rest mij verder niets meer om jullie een prettig weekend en een sportief 2017 te wensen!

Tim Theo Martin Nelson (c) 2017

////////////////////////////////////////
Follow me @:
Skype — tim.hendriksfysio
Twitter — http://twitter.com/FysioTimPoker
Youtube — http://www.youtube.com/c/timhendriksgitaar
WordPress — https://fysiotim.wordpress.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s